Het metaalconstructiebedrijf
CSM uit Hamont-Achel bouwt in opdracht van De Scheepvaart
de nieuwe boogbrug in Beek. Deze week werden alvast de eerste stukken naar de werf gebracht met uitzonderlijk vervoer. Het brugdek van de brug bestaat uit 4 delen en werd 's nachts getransporteerd door de firma Hellings. De transportafmetingen bedroegen telkens 36 m x 4,5 m. De bogen zullen op een later tijdstip worden vervoerd.
De eerste transporten verliepen zeer vlot en passeerden probleemloos langs alle rotondes, aldus Carine Schuurmans van CSM. "Dat werd mogelijk door de aanpassingen die door de verschillende gemeenten uitgevoerd werden en met de hulp van de afdeling Wegen en Verkeer van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap."
"Met deze oplegger kunnen we vrachten tot 60 ton vervoeren," zegt Benny Clerckx van Transpo Hellings. "Dit transport woog slechts 15 ton, maar hier hebben we deze oplegger gebruikt omdat we een dubbele
uitschuiver nodig hebben, niet voor het gewicht. We hebben met 2 combinaties gereden: een 2-assige trekker met een 3-assige dubbele uitschuiver, en een 3-assige trekker met een 4-assige dubbele uitschuiver. Deze combinatie heeft in totaal 26 wielen.
De achterassen worden in principe
gedwongen gestuurd door de stuurbewegingen van de trekker. Maar als we daarmee een rotonde niet kunnen nemen, kunnen we de achterassen
apart besturen door middel van een afstandsbediening. De begeleider neemt dan in principe de sturing van de achterassen over terwijl de chauffeur zijn trekker bestuurt. De achterassen sturen wel allemaal tesamen, en dus niet apart."
Om maar te zeggen hoe ingenieus dat allemaal gebeurt, zo'n
uitzonderlijk vervoer...