Een nieuw parkeerbeleid in Lommel is een absolute prioriteit. Dat zegt CD&V Lommel in een persbericht naar aanleiding van een rapport van Libost. Bij de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan stelde dat studiebureau vast dat het centrumgebied van Lommel “een tekort van ongeveer 1.110 parkeerplaatsen zal kennen”. Alleen al voor de functie wonen worden 425 bijkomende parkeerplaatsen noodzakelijk. Deze conclusies houden rekening met “gekende ruimtelijke ontwikkelingen in het centrum”. Het rapport gaat ook uit van een verlies van 366 parkeerplaatsen te wijten aan parkeerruimte op braakliggende gronden. Indrukwekkende cijfers, vindt CD&V Lommel, "temeer daar een studie van Libost van 2003-2005 de parkeercapaciteit in het centrum berekende op 1.271 parkeerplaatsen, waarvan 451 betalend."
Volgens CD&V-fractieleider Jan Bouly staan de huidige vaststellingen haaks op de visie van het stadsbestuur. In het vorige mobiliteitsplan (december 2000) stelde het bestuur uitdrukkelijk dat Lommel geen nood heeft aan bijkomende parkeerplaatsen. In 2003-2005 maakte Libost een parkeerstudie op vraag van het stadsbestuur. De conclusie van het stadsbestuur luidde toen opnieuw dat er geen parkeerprobleem was.
Recent werd dit door het stadsbestuur nog eens bevestigd in een kranteninterview met het stadsbestuur (BvL 14.2.2009), waaruit volgend citaat: “Lommel heeft geen parkeerprobleem op dit moment, zo blijkt uit de studie van Libost. Wij waren daar ook verbaasd over, geeft Vanvelthoven toe, maar blijkbaar is het parkeerprobleem niet meer dan perceptie. Alleen wil iedereen graag pal aan de winkeldeur parkeren en dat kan uiteraard niet.”
CD&V stelt al jaren aan te dringen op een erkenning van het parkeerprobleem en nam de studie van Libost onder vuur omdat braakliggende privé-terreinen werden meegeteld en het studiebureel de parkeerpieken niet juist inschatte. Maar het stadsbestuur hield voet bij stuk, zegt Bouly, zodat het parkeerbeleid tien jaar stil stond en hopeloos achterop geraakte. "Geen wonder dat o.m. het parkeerprobleem de uitvoering van het nieuwe verkeersplan zwaar hypothekeert." Wat CD&V betreft kan het stadsbestuur nu niet langer volhouden dat het parkeerprobleem alleen bestaat in de ogen van de mensen. Een nieuw parkeerbeleid is een absolute prioriteit, zegt de fractie.