Jongeren tussen 15 en 19 jaar maken 10% uit van alle verkeersslachtoffers in ons land. Op die leeftijd is hun risico-inschatting niet optimaal, wat soms leidt tot verkeersonveilig gedrag. Zo stuurt 2 op 3 al rijdend op de fiets berichten met hun smartphone en draagt 4 op de 10 achteraan als autopassagier niet altijd de gordel. 1 op de 4 jongeren geeft ook aan meer risico te nemen onder invloed van hun leeftijdsgenoten. In 2024 was 65% van die slachtoffers in de leeftijdsgroep 15-19 jaar een jongen. Jonge mannen stellen vaker risicovol gedrag dan vrouwen. Dit blijkt uit een nieuwe studie van VIAS..
4 op de 10 jongeren zaten in de voorbije 30 dagen in de auto met hun ouders achter het stuur. Het risicogedrag van de ouders is betrekkelijk hoog. 3 op de 4 (74%) geeft aan dat de ouder die aan het stuur zat minstens 1 keer de snelheidsbeperking niet naleefde. 1 op de 2 ouders (53%) reed met een gsm in de hand. Op die manier worden jongeren geconfronteerd met foutief verkeersgedrag en krijgen zij de boodschap dat dit gedrag ‘normaal’ is.
Jongeren maken op basis van hun ervaringen en kennis een risico-inschatting. Zo vindt 9 op de 10 (88%) rijden onder invloed van alcohol (zeer) risicovol. Als het gaat over de gordel is de risico-inschatting iets lager. 8 op de 10 vindt het (zeer) risicovol om als bestuurder te rijden zonder gordel. Als passagier achteraan vindt slechts 46% dit gedrag risicovol.
Adolescenten zijn sterk verknocht aan hun gsm. Bijna 9 op de 10 bevraagde jongeren wandelt op straat terwijl ze aan het bellen zijn met de gsm, of verstuurt berichten of is bezig met sociale media op hun gsm. Dat is als voetganger niet strikt verboden, maar kan wel afleidend werken, zeker bij het oversteken.
Als fietser is het verboden om al rijdend je gsm te gebruiken. Toch zegt ruim de helft van de jongeren de voorbije maand wel eens rondgereden te hebben op de fiets al telefonerend met de gsm in de hand (53%). 2/3 (65%) verstuurde of las zelfs een sms of keek naar sociale media al rijdend.
De helft (50%) geeft ook toe te fietsen in het donker zonder lichten. 28% geeft ook aan de afgelopen 30 dagen wel eens gereden te hebben met de fiets wanneer ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zaten.