Flash-bericht
Na de extreme hitte van vandaag waarschuwt
BE-Alert voor
zwaar onweer in de provincie Limburg.
Vanaf 21 uur geldt code oranje.
Er worden onweersbuien verwacht die gepaard kunnen gaan met hevige regenval, rukwinden en hagel. De hulpdiensten roepen op om voorzichtig te zijn en indien mogelijk binnen te blijven tijdens de doortocht van de buien. Ook is het aangewezen losse voorwerpen in de tuin of op het terras vast te zetten of binnen te halen. De waarschuwing sluit aan op de weersverwachtingen voor zaterdagavond, waarbij lokaal hevige onweersbuien met veel neerslag, windstoten en hagel mogelijk zijn.
Bij het BE-Alert is overigens ook een link verstuurd naar de www.crisis-limburg.be website, maar wie daar op klikt, krijgt een foutmelding te zien.
Heb je een idee dat het dorp, het landschap of de landbouw in Oudsbergen vooruithelpt? Dan kan je daarvoor mogelijk steun krijgen via het
LEADER-programma. Projecten kunnen rekenen op een subsidie tot 65 procent van de totale projectkost.
Het LEADER-secretariaat en de Lokale Actiegroep (LAG) begeleiden initiatiefnemers bij de uitwerking van hun idee, het zoeken naar geschikte partners en het indienen van de aanvraag. Samenwerking staat daarbij centraal.
Projectvoorstellen kunnen nog tot 15 september 2026 worden ingediend. Zowel lokale besturen, vzw's, feitelijke verenigingen, vennootschappen, stichtingen als natuurlijke personen komen in aanmerking om een LEADER-project in te dienen. Na goedkeuring kunnen de geselecteerde projecten van start gaan.
Meer infoWie nog even wil nagenieten van Feest in 't Park in Meeuwen en Opglabbeek, kan dat vanaf nu ook met een uitgebreid digitaal fotoalbum. Nadat de gemeente Oudsbergen vorige week al een
sfeervolle aftermovie online deelde, zijn nu ook tientallen foto's gepubliceerd die de gezellige sfeer van beide evenementen mooi in beeld brengen.
Feest in 't Park streek dit jaar neer op 4 juni in
Meeuwen en op 17 juni in
Opglabbeek. Op beide locaties genoten heel wat inwoners van een ontspannen namiddag met muziek, animatie, ontmoetingen en zomerse gezelligheid. Uit het nieuwe fotoalbum blijkt alvast dat de formule opnieuw een schot in de roos was en dat heel wat bezoekers met een glimlach naar huis keerden.
Meer foto'sDe komende dagen blijft het uitzonderlijk warm, zo laat gemeente Oudsbergen weten. Volgens de voorspellingen kan het kwik oplopen
tot 35 graden en meer, terwijl ook de nachten nauwelijks afkoeling brengen. Daarom roept de gemeente Oudsbergen haar inwoners op om extra voorzichtig te zijn en enkele eenvoudige maatregelen te nemen om de hitte goed door te komen.
Voldoende drinken blijft de belangrijkste boodschap. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink regelmatig water. Alcohol, koffie en suikerrijke dranken laat je best zoveel mogelijk achterwege. Wie op pad gaat, neemt best altijd een gevulde drinkbus mee.
Ook binnenshuis kan je de warmte beperken. Sluit ramen, gordijnen en rolluiken aan de zonzijde zodra het buiten warmer wordt dan binnen. Verluchten doe je best pas opnieuw vroeg in de ochtend, 's avonds of tijdens de nacht.
Lichte, losse en lichtgekleurde kleding helpt om koel te blijven. Bescherm je bovendien tegen de zon met een pet of hoed en smeer je regelmatig in met zonnecrème met minstens factor 30. Een nat voorhoofd of een frisse nek kan eveneens voor wat verlichting zorgen.
Tijdens de warmste uren van de dag vermijd je best zware inspanningen of sportactiviteiten. Is het thuis te warm, dan kan een bezoek aan de bibliotheek of een andere gekoelde publieke ruimte voor de nodige afkoeling zorgen.
De gemeente waarschuwt ook voor de gevaren van oververhitting. Laat nooit kinderen of huisdieren achter in een geparkeerde wagen, zelfs niet voor enkele minuten. Wie last krijgt van krampen, hevige hoofdpijn of flauwte, neemt best contact op met een huisarts. Bij een lichaamstemperatuur van 40 graden of meer moet onmiddellijk het noodnummer 112 worden gebeld.
Tot slot vraagt Oudsbergen ook aandacht voor kwetsbare mensen. Ouderen, zieken en jonge kinderen lopen tijdens een hittegolf extra risico. Een bezoekje of een telefoontje naar een buur kan dan een groot verschil maken.
"Voor de meesten is het vooral puffen, maar voor kwetsbare mensen kan deze hitte gevaarlijk zijn", klinkt het. "Samen houden we Oudsbergen koel." (Gemeente Oudsbergen - foto demaere Istockphoto)
Wie
vanuit Oudsbergen richting Bree rijdt, moet de komende weken rekening houden met hinder. Het Agentschap Wegen en Verkeer start op donderdag 25 juni met
werkzaamheden aan de Rode Kruislaan in Bree. De werken duren naar verwachting ongeveer drie weken.
In een eerste fase wordt gewerkt aan het kruispunt ter hoogte van de Gruitroderkiezel. Daardoor lopen zowel de Gruitroderkiezel als de Kloosterpoort dood op de Rode Kruislaan. Bree blijft wel bereikbaar via de Nieuwstadpoort en de Opitterpoort.
Op de Rode Kruislaan wordt het verkeer langs de zijde geleid waar niet gewerkt wordt. Er geldt een snelheidsbeperking en in beide richtingen is een omleiding voorzien via de Muizendijkstraat en Soetebeek. Voor verkeer vanuit Opglabbeek en Gruitrode wordt aangeraden om via Wijshagen te rijden.
Fietsers kunnen de werfzone veilig passeren door over te steken aan het kruispunt met de Cobbestraat en aan de fietstunnel van de Oudestraat.
De eerste fase van de werken loopt van 25 juni tot en met 17 juli 2026.
De
proevertjesfietstocht 'Tussen Dommel en Maas', die morgen (woensdag 24 juni) zou plaatsvinden, gaat niet door. Dat laten de organiserende buurtsportdiensten weten.
De beslissing werd genomen vanwege de voorspelde extreme hitte. Uit bezorgdheid voor de veiligheid en gezondheid van de deelnemers achten de organisatoren het niet verantwoord om de fietstocht te laten doorgaan.
Eerder hadden we onze lezers al warm gemaakt voor het evenement, maar de verwachte temperaturen dwongen de organisatie tot een andere keuze. Hoewel de afgelasting voor velen ongetwijfeld een teleurstelling is, staat de gezondheid van de deelnemers voorop.
De organisatoren danken iedereen voor het begrip en hopen de fietsers bij een volgende editie opnieuw te mogen verwelkomen voor een gezellige tocht langs lokale smaken tussen Dommel en Maas. Tijdens de warme dagen raden ze aan voldoende te drinken en de nodige voorzorgsmaatregelen tegen de hitte te nemen.
In de
Speltstraat, in het centrum van Opglabbeek, is een nieuw woonproject van woonmaatschappij
Wonen in Limburg officieel afgewerkt. De nieuwe woonbuurt omvat tien gezinswoningen en vier appartementen en biedt betaalbare, kwalitatieve huisvesting aan mensen die moeilijker toegang vinden tot de reguliere woningmarkt.
Met het project wil WiL inspelen op de nood aan betaalbare woningen voor uiteenlopende doelgroepen, zoals gezinnen en alleenstaande jongeren die aan het begin van hun wooncarrière staan. Door verschillende bewonersgroepen samen te brengen, wil de woonmaatschappij bijdragen aan een diverse en aangename buurt waar iedereen zich thuis kan voelen.
De eerste bewoners nemen eind juni hun intrek in de nieuwe woningen. Zij worden van harte welkom geheten in hun nieuwe buurt en kunnen alvast uitkijken naar een nieuwe start in het hart van Opglabbeek. (Gemeente Oudsbergen)
Op woensdag 24 juni vormt
Kilaa aan sporthal De Duin in Oudsbergen één van de zes startplaatsen van de
jaarlijkse proevertjesfietstocht Tussen Dommel en Maas. De organisatie is in handen van de Buurtsportdiensten Noordoost-Limburg, in samenwerking met de deelnemende gemeenten.
De tocht combineert een ontspannende fietsuitstap door het Noord-Limburgse landschap met het proeven van streekproducten. Deelnemers kunnen vrij vertrekken tussen 9 en 16 uur en kiezen zelf hun route langs verschillende fietslussen en stopplaatsen.
Voor 4 euro ontvangen deelnemers een fietsroute en twee jetons waarmee ze onderweg kunnen genieten van lokale lekkernijen. Dankzij vernieuwde lussen en enkele nieuwe stopplaatsen valt er ook dit jaar heel wat te ontdekken.
Naast Oudsbergen zijn er startplaatsen in Bocholt, Bree, Kinrooi, Maaseik en Peer. Afstempelen kan tot 18 uur.
Wie vanuit Kilaa vertrekt, maakt kennis met de mooie omgeving van Noordoost-Limburg en kan onderweg genieten van enkele smakelijke tussenstops.
De renovatie van de historische
Commanderijsite in Gruitrode krijgt stilaan vorm. Maar naast het behoud van het erfgoed wordt ook volop ingezet op
toegankelijkheid. Daarom werkt de gemeente samen met Inter Vlaanderen en het participatieforum voor personen met een handicap.
Om na te gaan of de plannen ook in de praktijk werken, kregen de leden van het forum onlangs een exclusieve rondleiding op de werf. Met de wandelschoenen aan namen ze de toekomstige paden en voorzieningen onder de loep.
Het oordeel was positief: de inspanningen om de Commanderijsite voor iedereen toegankelijk te maken, werden goedgekeurd. Zo wil Oudsbergen ervoor zorgen dat bezoekers, ongeacht eventuele beperkingen, straks volop kunnen genieten van deze historische plek. (Gemeente Oudsbergen)
Wie erbij was op Feest in ’t Park op woensdag 3 juni in Opglabbeek, weet het al: het werd een bijzonder
gezellige namiddag. De gemeente Oudsbergen liet het evenement op beeld vastleggen en de film toont duidelijk hoe hard de aanwezigen genoten van de sfeer.
Met optredens, muziek, een stuk vlaai en vooral heel wat fijne ontmoetingen tussen vrienden en kennissen werd het opnieuw een geslaagde editie. Jong van geest en oud van dagen genoten samen van een ontspannen namiddag in het park.
De beelden spreken voor zich: veel lachende gezichten, gezellige babbels en een warme sfeer. Meer moet dat soms niet zijn. (Video: devideoreporter.be)
Op
dinsdag 8 juli houdt
TV Limburg halt in Meeuwen voor een nieuwe editie van de
TVL Vertellingen. Hoofdgast van de avond is de Vlaamse comédienne en actrice
Nele Bauwens, die met haar aanstekelijke humor garant staat voor een avond vol ambiance en lachsalvo's.
Vanaf 19 uur is iedereen welkom op het Sgt. Melsensplein in Meeuwen. De voorstelling start om 20 uur met een voorprogramma van Limburgs comedytalent Bram Kelchtermans.
De toegang is gratis.
Bovendien trakteert Brouwerij Martens alle bezoekers op een verfrissende Martens Pils.
De voorstelling duurt ongeveer een uur. Bij slecht weer verhuist het evenement naar de sporthal.
Iedereen is welkom. Bezoekers brengen best hun eigen stoeltje mee voor een comfortabele avond vol humor.
Een vraag van een inwoonster uit de
Boshovenstraat leidde tot een mooi voorbeeld van vergroening in Oudsbergen. Vorig jaar contacteerde zij het gemeentebestuur met de vraag om de berm voor haar woning te ontharden en te vergroenen. Samen werd bekeken welke bomen het best op die locatie konden worden aangeplant.
Dit voorjaar werden de bomen geplant en zaaiden gemeentelijke medewerkers ook een bloemenmengsel in. Het resultaat is een kleurrijke en groene berm die niet alleen het straatbeeld opfleurt, maar ook bijdraagt aan meer biodiversiteit.
Met dit project wil de gemeente inwoners inspireren om zelf werk te maken van een groenere leefomgeving. Oudsbergen voorziet daarvoor een subsidie voor het ontharden en vergroenen van voortuinen en bermen. Inwoners kunnen hiervoor een tussenkomst krijgen van 10 euro per vierkante meter, met een maximum van 500 euro.
De tijdelijke afsluitingen van de Verlengstraat en de Cousenstraat in Opglabbeek krijgen een verschillend vervolg. Dat blijkt uit de
evaluatie van een proefopstelling die sinds november 2025 liep in het kader van de geplande herinrichting van de Weg naar Opoeteren.
De afsluitingen werden ingevoerd om te onderzoeken hoe op beide locaties veilige bushaltes kunnen worden ingericht. Na zes maanden verkeerstellingen en evaluaties besloot de gemeente Oudsbergen om de afsluiting van de Verlengstraat definitief te maken, terwijl de Cousenstraat opnieuw wordt opengesteld.
Volgens de evaluatie zorgt de afsluiting van de Verlengstraat voor een overzichtelijker en veiliger kruispunt. Bovendien ontstaat er voldoende ruimte om er in de toekomst een veilige en comfortabele bushalte aan te leggen. Uit de verkeerstellingen blijkt ook dat de verkeersdoorstroming in de omgeving vlot blijft verlopen en er geen extra verkeersdrukte ontstaat in omliggende straten. De Verlengstraat blijft daardoor afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, al behouden fietsers en voetgangers wel doorgang. De gemeenteraad moet deze beslissing in juli nog formeel goedkeuren.
Voor de Cousenstraat waren de resultaten minder overtuigend. De afsluiting zorgde niet voor een merkbare verbetering van de verkeersveiligheid, verkeersdrukte of snelheden. Daarnaast bleek uit bijkomend onderzoek dat de bushalte ook zonder een permanente afsluiting veilig en toegankelijk kan worden heringericht. De proefopstelling leidde bovendien tot extra verkeersdrukte en hogere snelheden in omliggende straten. Daarom werd de tijdelijke afsluiting er inmiddels verwijderd.
De herinrichting van de Weg naar Opoeteren bevindt zich momenteel nog in de ontwerpfase. Wanneer de werken effectief van start gaan, is nog niet bekend. (Gemeente Oudsbergen)
Met een vernieuwd parcours, een nieuwe startplaats en heel wat sportieve deelnemers kende de
Pinkstermaandagloop in Oudsbergen opnieuw een succesvolle editie. Tal van lopers gingen de uitdaging aan, aangemoedigd door enthousiaste supporters langs het parcours.
Ondanks de warme temperaturen verliep alles vlot dankzij de inzet van vele vrijwilligers. Gemachtigd opzichters, medewerkers van het Rode Kruis en talrijke helpende handen aan de start en onderweg zorgden ervoor dat deelnemers veilig en comfortabel konden lopen.
De gemeente bedankt dan ook alle vrijwilligers voor hun engagement en bijdrage aan het welslagen van de wedstrijd. Wie deelnam of kwam supporteren, kan zichzelf misschien nog terugvinden op de vele foto's die tijdens de Pinkstermaandagloop werden gemaakt. De volledige fotogalerij is
hier online te bekijken.
(Gemeente Oudsbergen)Maar liefst 44 buurtprojecten in landelijke gebieden krijgen dit jaar financiële steun via het project
Buurten op den Buiten, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). Samen investeren beide partners 185.457 euro in projecten die de leefbaarheid en sociale samenhang op het platteland versterken.
De oproep kende opnieuw veel succes. In totaal werden 103 dossiers ingediend, waarvan er 44 werden geselecteerd. De laureaten ontvangen een steunbedrag tussen 900 en 5.000 euro om hun plannen te realiseren.
Ook Oudsbergen behoort tot de geselecteerde gemeenten. In Ellikom krijgt basisschool Wereldwijs steun voor de aanleg van een natuurlijke ontmoetingsplek. De school wil 2.350 vierkante meter verharde speelplaats omvormen tot een publiek toegankelijk natuurpark. Het project voorziet onder meer schaduwrijke rustplekken, een veilige speelzone en een gezamenlijke pluktuin. Via plantdagen en andere activiteiten wil men jong en oud samenbrengen en tegelijk een groene verbinding creëren tussen het dorp en de Abeekvallei.
Volgens Vlaams minister Hilde Crevits tonen de geselecteerde projecten hoe sterk het engagement op het platteland leeft. “Met deze oproep zetten we in op levendige buurten waar mensen elkaar kennen. Het gaat telkens om kleine bedragen met een grote impact voor de verschillende projecten. Zulke initiatieven moeten we koesteren.”
Ook de Koning Boudewijnstichting benadrukt het belang van lokale initiatiefnemers. “Buurten op den Buiten toont hoe kleine projecten mensen samenbrengen en dorpen sterker maken. Door engagement van onderuit te ondersteunen, bouwen we aan een veerkrachtige en verbonden samenleving”, zegt CEO Brieuc Van Damme.
De Vlaamse Landmaatschappij investeert 100.000 euro in de geselecteerde projecten. De Koning Boudewijnstichting voorziet eveneens 100.000 euro, waarvan het grootste deel rechtstreeks naar de laureaten gaat. Daarnaast wordt ook ingezet op begeleiding en kennisdeling tussen de verschillende projecten.
Met Buurten op den Buiten willen beide organisaties blijven investeren in warme buurten, sterke dorpen en een leefbaar platteland. Kleine initiatieven kunnen volgens hen immers een groot verschil maken voor de sociale verbondenheid en levenskwaliteit van bewoners.
Feest onder de Bomen ligt intussen al een halve maand achter ons, maar in Oudsbergen kunnen de inwoners er nog altijd van nagenieten. De gemeente deelde vorige week al een
aftermovie van het evenement en zet nu ook een digitaal fotoalbum online.
Wie erbij was, kan de sfeer zo nog eens herbeleven. En wie het feest moest missen, krijgt alsnog een mooie indruk van de gezellige momenten onder de bomen. Het fotoalbum kan
hier bekeken worden.
Gemeenteraad
De gemeenteraad van Oudsbergen heeft de jaarrekening 2025 van de gemeente en het OCMW goedgekeurd. Daaruit blijkt dat het lokaal bestuur financieel bijzonder gezond blijft. Het
exploitatiesaldo bedraagt 7,09 miljoen euro, ruim boven de oorspronkelijke raming van 2,91 miljoen euro. Ook het beschikbaar budgettair resultaat blijft met 28,19 miljoen euro op een hoog niveau.
Volgens burgemeester Ilse Wevers is het sterke resultaat te danken aan een combinatie van hogere inkomsten en een strikte opvolging van de uitgaven. De exploitatieontvangsten lagen 2,34 miljoen euro hoger dan voorzien, onder meer door hogere belastinginkomsten, dividenden en opbrengsten uit beleggingen. Tegelijk bleef het bestuur 1,84 miljoen euro onder de geraamde uitgaven.
In 2025 investeerde Oudsbergen voor 17,14 miljoen euro. De grootste investeringen gingen naar de verdere ontwikkeling van de Commanderijsite, wegenwerken en de omgevingsaanleg van de nieuwe sportzone in Opglabbeek. Dat bedrag ligt lager dan de oorspronkelijk voorziene 36,69 miljoen euro, maar volgens het bestuur komt dat doordat verschillende grote projecten over meerdere jaren lopen en een deel van de investeringen wordt doorgeschoven naar 2026.
Ook de autofinancieringsmarge blijft met 7,03 miljoen euro ruim positief. Dat betekent dat de gemeente voldoende eigen middelen genereert om haar leningen af te betalen en tegelijk te blijven investeren.
Met een beschikbaar budgettair resultaat van 28,19 miljoen euro beschikt Oudsbergen volgens het gemeentebestuur over een stevige financiële buffer. Die moet de komende jaren ruimte bieden voor verdere investeringen in infrastructuur, dienstverlening en de leefkwaliteit van de inwoners, zonder de financiële stabiliteit van de gemeente in het gedrang te brengen. (Gemeente Oudsbergen)
Gemeenteraad
De gemeenteraad van Oudsbergen heeft de overeenkomst goedgekeurd voor de aankoop van een laatste perceel grond langs de Weg naar Opitter. Daarmee is de grondverwerving voor de aanleg van de nieuwe fietspaden volledig afgerond en komt de realisatie van het project opnieuw een stap dichterbij.
De gemeente werkt al geruime tijd aan een veilige fietsverbinding langs de Weg naar Opitter. Voor de aanleg van de fietspaden waren verschillende grondinnames noodzakelijk. De recent goedgekeurde aankoop betreft een perceel van 16 vierkante meter. De eigenaars gingen akkoord met een minnelijke verkoop aan de gemeente, waardoor een gerechtelijke onteigeningsprocedure vermeden kon worden.
Met deze laatste grondverwerving zijn volgens het gemeentebestuur de belangrijkste voorbereidingen achter de rug. De plannen zijn klaar, de noodzakelijke vergunningen werden afgeleverd en alle onteigeningen zijn afgerond. Het dossier is daarmee zo goed als volledig afgewerkt.
Nu wacht de gemeente enkel nog op de goedkeuring van subsidies van de Vlaamse Milieumaatschappij voor de aanleg van een nieuwe riolering, die gelijktijdig met de fietspaden zal worden uitgevoerd.
Schepen van Verkeer en Mobiliteit Jo Seutens benadrukt het belang van het project: “Nu de plannen, de omgevingsvergunning en de onteigeningen definitief rond zijn, is het dossier voor de fietspaden quasi klaar. Onze focus ligt op de fietser: we willen de inwoners van Oudsbergen een veilige en comfortabele verbinding bieden om zich vaker vlot met de fiets te verplaatsen. Zodra de subsidies zijn goedgekeurd, kunnen we dit ontbrekende puzzelstuk in ons fietsnetwerk realiseren.”
Ook schepen van Ruimtelijke Ordening Marco Goossens wijst op de voordelen van de gecombineerde aanpak. “Bij grote infrastructuurprojecten kijken we altijd naar het grotere geheel. Door de wegaanleg te koppelen aan de aanleg van een nieuwe riolering pakken we de bovengrondse en ondergrondse infrastructuur in één beweging efficiënt aan. Het wachten is nu enkel nog op groen licht van de Vlaamse Milieumaatschappij voor de rioleringssubsidies, zodat het volledige project kan worden opgestart.” (Gemeente Oudsbergen)
Het overige nieuws
Soulmates
Cartoon: Caryl Strzelecki
Het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek heeft vandaag alleen al 120 vogeltjes opgevangen, waarvan 50 gierzwaluwen. Door de hittegolf springen de vogeltjes te vroeg uit het nest en vallen op de grond. Ze kunnen nog niet vliegen en voor zichzelf zorgen.
Het is maar dat je 't weet
Er is voortaan
één centraal nummer om betaalkaarten te blokkeren én online fraude te melden.
Voortaan bel je voor het blokkeren van je betaalkaarten én het melden van online fraude naar hetzelfde nummer van
Fraudstop: 078 170 170.Je hoeft dus niet langer op zoek te gaan naar het telefoonnummer van je bank om dit te melden. De meeste banken zijn aangesloten en worden automatisch verwittigd.
Is jouw bank niet aangesloten? Dan word je meteen doorverbonden met de juiste fraudedienst.
Op de nieuwe website
fraudstop.be vind je een handig stappenplan, preventietips en antwoorden op veelgestelde vragen.
Cijfer van de dag
Het aantal voetbalscheidsrechters in Vlaanderen stijgt weer. Er zijn wel nog altijd minder refs dan pakweg vier jaar geleden (toen 3.356, nu 3.056), maar de dalende trend is alvast gestopt.
Het aantal nieuwe scheidsrechters (+342) ligt ook hoger dan de uitstroom (-298). Dat zorgt voor een totale stijging van
5,2 procent (152 refs).
De groei is welkom, want ook het aantal wedstrijden stijgt. Zo moest vorig seizoen voor 46.790 wedstrijden een scheidsrechter aangeduid worden. Eén seizoen eerder waren er dat nog bijna 1.000 minder.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft deze week al een dertigtal meldingen van wegdekschade gekregen als gevolg van de verzengende hitte. De meeste meldingen komen uit Noord-Limburg, onder meer uit Bree, Hechtel-Eksel en Pelt.
Op 25 juni is
Christ Creemers overleden,
echtgenoot van Anneke Coninx (†2019). Hij was 93 jaar. Er wordt in intieme kring afscheid genomen van Christ.
U kan nog een laatste groet brengen aan Christ in het uitvaartcentrum Witters in Oudsbergen (Meeuwen) op woensdag 1 juli 2026 van 19u tot 19u30.
We zitten momenteel in een flinke hittegolf. En dan wordt er vaak teruggeblikt op de zomer van 1976. Ik was toen een tiener en ik herinner me dat we de auto’s niet mochten wassen en dat ik voor mijn vakantiejob op het veld om 5u ’s ochtends begon te werken om zo ’s middags klaar te zijn. Maar voor de rest was het smeren en genieten aan de vijver van het Koersels Kapelleke. (…)
Het hele nieuwsbericht Spreekwoord
Het spreekwoord “
Een gegeven paard niet in de bek kijken” betekent dat je geen kritiek moet hebben op iets wat je cadeau krijgt — met andere woorden: wees dankbaar voor een geschenk, ook al is het niet perfect.
(Guido Swusten)Cijfer van de dag
In
2025 zijn er in België 464 personen overleden binnen de 30 dagen na een verkeersongeval. Dat is een daling van 1,1% ten opzichte van 2024, toen er 469 overlijdens waren binnen de 30 dagen. (…)
Het hele nieuwsberichtHet KMI heeft voor morgen – vrijdag –
code rood afgekondigd voor de provincies Limburg en Luik. Dat komt doordat in delen van beide provincies temperaturen tot 40 graden worden verwacht. Code rood wordt dan ook eerder uitzonderlijk afgekondigd in ons land. Daarmee wil het KMI aangeven dat maatregelen noodzakelijk zijn zoals veel drinken, het zoutgehalte op peil houden, veel rusten, in een gekoelde ruimte verblijven, vochtige doeken gebruiken in geval van uitdroging en rechtstreekse zonnestralen vermijden.
Kerk
Het bisdom Hasselt heeft de Limburgse parochies vandaag opgeroepen om zoveel mogelijk kerken open te stellen voor verkoeling zolang de hittegolf duurt en dit ook te doen bij toekomstige hittegolven. Het bisdom wil dat de kerken lang genoeg open blijven voor wie verkoeling zoekt.
"We weten dat er al veel kerken open zijn maar dat is niet voor alle kerken het geval”, zegt Bart Coenegrachts, vicaris voor parochies. Oudere kerken blijven ook zonder airco opvallend koel, aldus Coenegrachts.
De organisatie Open Kerken heeft eerder ook al opgeroepen om zoveel mogelijk kerken open te stellen voor verkoeling.
Spreekwoord
Hier zijn we alweer met ons spreekwoord, het veertiende. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en telkens met één vraag: “Herken jij het spreekwoord?”
Een tip: dankbaarheid
Nieuwsgierig? Morgen wordt de titel en de betekenis verklapt. (Guido Swusten)
Cijfer van de dag
47 procent van de oppervlakte van het Vlaamse Gewest was in
2025 in gebruik als akkerland of grasland voor landbouwgebruik. Dat zijn de twee belangrijkste categorieën op vlak van landgebruik in het Vlaamse Gewest.
Huizen en tuinen zijn goed voor 13 procent van het landgebruik. Dat aandeel varieert sterk van gemeente tot gemeente. Het gaat van 3 tot 46 procent. In 45 gemeenten is meer dan 20 procent van de oppervlakte in gebruik voor wonen.
11 procent van het Vlaamse Gewest is bebost.
Sinds dinsdag 23 juni is code GROEN gewijzigd naa
r code GEEL (gevaar) voor heel Limburg.
Het brandgevaar neemt toe onder invloed van de afwezigheid van verdere neerslag en de aanhoudende hoge en nog toenemende temperaturen. Vanaf het weekend wordt een terugval van het brandgevaar verwacht door nieuwe onweders.
Gebruik je gezond verstand en wees waakzaam. "We vragen je om extra waakzaam te zijn en problemen onmiddellijk te melden via het noodnummer 112.
Het is verboden om vuur te maken en/of te roken in de natuurgebieden zodra code geel (of hoger) voor natuurbrand van toepassing is".
Op 24 juni is
Livinus
Van Endert overleden,
echtgenoot van
Hetty Borrenbergs (†2017). Hij was 77 jaar.
Het is mogelijk om hem een laatste groet te brengen
op vrijdag 26 juni 2026 van 19 tot 20 uur in
het uitvaartcentrum Creemers in Bree.
Online condolerenOp 21 juni is
Jan Schoofs overleden,
echtgenoot van Alda Vanbuel. Hij was 91 jaar.
De afscheidsplechtigheid zal plaatsvinden in intieme kring.
U kan Jan een laatste groet brengen op vrijdag 26 juni 2026 van 20.15 tot 20.45 uur in het uitvaartcentrum Witters in Oudsbergen (Meeuwen)
Raar
Doorgaans gaat het hier over iets dat raar is, maar deze keer is de tekst zelf raar. Maar raar is raar en hier is soms daar en omgekeerd. Vandaar. Ik ga u aanspreken in de gebiedende wijs. Voel u (kijk, hier begint het al al) hierdoor echter niet beledigd. Het is goed bedoeld dus lees vooral verder (hopla weeral, de toon is gezet!), want dan maken we er samen en toch ook weer een beetje alleen een betere wereld van. Hier gaan we. (…)
Het hele nieuwsberichtCijfer van de dag
In mei registreerden de ondernemingsrechtbanken 854 faillissementen. Dit betekent een daling met 18,7% ten opzichte van april 2026 (1.051). Het aantal geregistreerde faillissementen in mei 2026 ligt lager in vergelijking met dezelfde maand in 2025 (-3,8%) maar ligt hoger dan het aantal faillissementen in 2024 (+1,4%). (…)
Het hele nieuwsbericht