De gemeente Bocholt waarschuwt haar inwoners: er circuleren momenteel
valse e-mails en sms'en die lijken alsof ze van
De Watergroep komen. Die berichten zijn vaak erg overtuigend, maar let op: ze zijn bedoeld om persoonlijke gegevens te stelen. Laat je dus niet vangen!
Wat je zeker moet doen: de afzender controleren en de afzender checken. En als je ergens op moet klikken: controleer eerst de link!
Zo herken je échte berichten van De Watergroep:
Afzender controleren
E-mails komen altijd van een adres dat eindigt op
![[!]](/img/slingeraap.gif)
dewatergroep.be.
Sms’en komen enkel van het nummer 8686 of 8875.
De Watergroep gebruikt nooit WhatsApp of een mobiel nummer.
Factuurinformatie checken
Echte berichten vermelden altijd jouw klantrekeningnummer (start met een D en 9 cijfers).
Twijfel je?
Controleer je facturen via de klantenzone op www.dewatergroep.be/klantenzone.
Link controleren vóór je klikt
Beweeg met je muis (computer) of hou je vinger ingedrukt (smartphone) om de volledige link te bekijken.
Een geldige link begint altijd met https:// en bevat ‘dewatergroep.be’ voor de eerste /.
Twijfel je? Kijk op www.dewatergroep.be/phishing
Daar staan voorbeelden van valse berichten over facturen, compensaties en watermeters.
Wat te doen bij een verdacht bericht?
Klik niet op de link.
Meld het bij De Watergroep:
Stuur het bericht door naar informatieveiligheid
![[!]](/img/slingeraap.gif)
dewatergroep.be met als onderwerp: melding phishing.
Meld het ook bij de overheid:
Stuur verdachte berichten naar verdacht
![[!]](/img/slingeraap.gif)
safeonweb.be (bij sms: via screenshot).