Hebt u die
publieksnota rond het plan-MER voor de sneltram al
online gelezen? Een turf van een werk, met 144 pagina's, maar zeer interessant. We hebben het vandaag
diagonaal gelezen, en wat viel ons op?
- een reis met de sneltram tussen Hasselt en Neerpelt zou met een sneltram
27 minuten gaan duren;
- vanuit Neerpelt zou er een verbinding komen met Lommel, eventueel via een
verdubbeling van de spoorlijn tot daar, en met mogelijke stopplaatsen in Overpelt-centrum en in het Nolimpark;
- met de NMBS werd besproken dat de treinverbinding
Neerpelt-Hamont (- Weert) mogelijk wordt
gereactiveerd, wat meteen zou betekenen dat Neerpelt
geen eindstation meer zou worden op de spoorlijn vanuit Antwerpen; de reis Neerpelt-Weert zou 17 minuten duren;
- de sneltram zal
tussen Helchteren en Neerpelt mogelijk op de oude spoorbedding rijden; dat impliceert dat het huidige
fietspad naast die bedding zou moeten gelegd worden;
- de werken zouden volgens de huidige raming
in 2010 starten en in 2014 klaar zijn;
- men zou gebruik maken van
hybride trams, die zowel op diesel als op elektriciteit kunnen rijden;
- in Neerpelt zou de sneltram
aansluiting geven op de snelbus naar Maaseik, de streekbus naar Peer en Genk, de streekbus naar Bree en verschillende lokale streek- en belbussen;
- op een aantal stroken zou de sneltram een
snelheid van meer dan 70 km/u halen...
Enzovoort, enzovoort. Het is een boeiend dossier.
We leren er ook uit dat Overpelt
de stations van Overpelt en Neerpelt wil bundelen tot één multimodaal verkeersknooppunt voor het kleinstedelijk gebied Neerpelt-Overpelt. Dat knooppunt zou volgens Overpelt op het terrein tegenover het Mariaziekenhuis moeten komen.
UPDATE Foto's: een sneltram zoals die in de buurt van Nice rijdt. Zo'n
hybride tram heeft geen bovenleiding nodig - hij laadt zijn batterijen op wanneer hij op diesel rijdt.