Het lokaal bestuur van Hechtel-Eksel stelt met groeiende verbazing vast dat
Batopin zijn netwerk van bankautomaten verder uitrolt, maar
Eksel daarbij volledig
links laat liggen. Daarom lanceerde de gemeente begin september een petitie voor een cashpunt in het centrum. Het resultaat spreekt boekdelen: 1925 inwoners steunen de oproep.
“Wij bezorgen deze petitie, samen met een analyse van de online motivaties, aan Batopin en aan de federale kabinetten,” zegt burgemeester Jan Dalemans. “De boodschap van onze inwoners is duidelijk: we willen een snelle oplossing.”
Basisrecht in het gedrang
Vandaag moeten inwoners zich vaak kilometers verplaatsen om geld af te halen. Dat is een groot probleem voor senioren, minder mobiele inwoners en mensen zonder wagen. Zo komt het basisrecht op toegankelijke en nabije bankdiensten in het gedrang – nochtans een duidelijke afspraak tussen de federale overheid en de bankensector.
Pogingen zonder resultaat
Eerdere constructieve contacten met Batopin, persoonlijke gesprekken en zelfs aangetekende brieven leverden tot nu toe geen resultaat op. Ook media-aandacht bracht geen doorbraak. Volgens het gemeentebestuur zijn er nochtans meerdere geschikte locaties in Eksel die voldoen aan alle technische en toegankelijkheidsvoorwaarden.
Sterk signaal van de inwoners
De massale steun toont aan dat inwoners zich genegeerd en ongelijk behandeld voelen. “Geen bankautomaat in een volwaardig dorpscentrum met tal van voorzieningen is voor velen simpelweg onrechtvaardig,” aldus Dalemans.
Oproep tot snelle actie
De gemeente roept Batopin en de bevoegde ministers met aandrang op om dringend werk te maken van een bankautomaat in Eksel en bij de evaluatie van het spreidingsplan te zorgen voor een eerlijke herziening.
“Ook Eksel heeft recht op toegankelijke, betaalbare en nabije bankdiensten,” besluit burgemeester Dalemans. “Er is geen enkele objectieve reden om onze inwoners dit te ontzeggen. Wij aanvaarden deze ongelijkheid niet en willen snel een oplossing.”
(Gemeente Hechtel-Eksel)