Hoeveel treinen zouden er over de IJzeren Rijn rijden, zodra die weer in gebruik is? We hebben het ons altijd afgevraagd. Een mooie vergelijking kan misschien gemaakt worden op basis van de cijfers die we vandaag in de Railway Gazette lazen over de spoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied via Montzen, in de Oostkantons. Die wordt per jaar door 35.000 treinen gebruikt, zeg maar 110 treinen per (werk)dag. 40 procent daarvan komt uit de havens van Zeebrugge en Antwerpen of gaat er naartoe. Nog eens 7 procent komt op het conto van bedrijven in de buurt van Antwerpen. Van de hele grensoverschrijdende goederentrafiek op het netwerk van Infrabel gaat 37 procent de grens over bij Hamont, Montzen en Visé, 23 procent bij Athus en Sterpenich (Luxemburg), 27 procent bij Quévy, Erquelinnes en Moeskroen (Franse grens) en 13 procent bij Roosendaal en Zelzate.