De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Noord-Limburg, zal worden heropend via
een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde
tussenvariant. Dat heeft de Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings vandaag aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Vorige week was er overleg tussen de Nederlandse, Belgische en Duitse politieke verantwoordelijken over het alternatieve tracé dat Nederland voorstelde, het zogenoemde A52-tracé. Dat tracé strandde omdat het financieel onhaalbaar is, concludeerde minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V). Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft "heb ik geen andere keuze dan om mij bij de conclusie van België neer te leggen", aldus Eurlings. De Nederlandse minister hield vorige week nog een slag om de arm, voor het geval Duitsland en België dit jaar alsnog geld zouden bijpassen voor het A52-alternatief. Eurlings bood zelf 100 miljoen euro extra. Maar de buurlanden wilden meer en dat weigerde Eurlings, "vanwege de Nederlandse
belastingbetaler".
Nu accepteert Eurlings dat de IJzeren Rijn wordt "gereactiveerd". Maar dan moet het historische tracé wel worden gemoderniseerd en moeten er aanpassingen komen, gaande van geluidswerende maatregelen tot een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
(Nvdr: ook de Noord-Limburgse gemeenten vragen maatregelen). Eurlings verwacht dat de gemoderniseerde lijn ten vroegste in 2018 weer in gebruik kan genomen worde.
UPDATE Minister Vervotte geeft morgenvroeg in het nieuwsbulletin van Radio2 Limburg een reactie.