Een eigen webshop hebben in België is een hele uitdaging. Zo is het nodig dat je product of dienst onder de aandacht komt bij de mensen. Toch kan het heel lastig zijn om dit voor elkaar te boksen. Gelukkig kun je gebruikmaken van linkbuilding. Linkbuilding in België is heel gemakkelijk op te starten, als je eenmaal weet hoe je moet beginnen. Door middel van linkbuilding bouw je autoriteit op, zodat je hoger in Google te vinden bent. Hieronder lees je precies hoe linkbuilding in België precies werkt.
Hoe Google links gebruikt om websites te beoordelen
Google beoordeelt websites. Daarbij wordt er gekeken naar links, maar een link is meer dan alleen verkeer. Het is namelijk belangrijk dat deze link autoriteit heeft en betrouwbaar is. Een link van een passende site die betrouwbaar is en autoriteit heeft, weegt zwaarder dan een ‘grote link’ die helemaal niet relevant is. Links spelen onder andere een rol in hoe Google een website beoordeelt, naast content en techniek.
Investeren in online marketing is belangrijk als je een eigen website hebt, wat kan zorgen voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid.
Wat maakt linkbuilding in België nét anders dan in Nederland
Er zijn een aantal punten waarop linkbuilding kan verschillen met dat in België. Zo heb je in België meerdere talen die gesproken worden. Denk aan Vlaanderen waar Nederlands gepraat wordt, maar ook Wallonië waar ze gebruikmaken van de Franse taal. In Brussel is het zelfs een mix van beide talen. Daarom is het soms moeilijk om content aan te sluiten in heel het land. Gelukkig kun je door middel van
linkbuilding in België met een platform toepassen om in heel het land gevonden te worden.
Verder heb je ook regionale websites die niet belangrijk zijn voor heel België. Toch kunnen deze van toepassing zijn om regionaal ook op de kaart te komen. Er zijn natuurlijk diverse niches waarin je linkbuilding kunt toepassen, wat in Nederland ook aan de orde is.
Belgische SEO-aanpak: eerst de fundering, dan pas bouwen
In België is het belangrijk om na te denken over de juiste SEO-aanpak. Zo is het belangrijk om eerst de basis goed te hebben. Denk daarbij aan de linkstructuur. Een natuurlijk linkprofiel is in dit geval belangrijk om te hebben die bestaan uit externe en interne links. Daarnaast speelt content een grote rol. Content moet waarde toevoegen, maar moet ook linkwaardig zijn. Denk aan gidsen, lokale pagina’s en cases met onderzoeken. Ook is techniek een belangrijk onderdeel binnen SEO. Denk daarbij aan de indexatie, snelheid en crawlbaarheid.
Praktisch stappenplan: zo start je met linkbuilding in België
Als laatste is het slim om via een stappenplan aan de slag te gaan met linkbuilding. Als eerste moet je een doel stellen voor je website. Wil je meer ranken op commerciële zoekwoorden? Of wil je liever autoriteit opbouwen? Dit kan al invloed hebben op het proces. Daarnaast moet je concurrenten analyseren. Welke sites linken naar concurrenten en hoe kan jij dit beter doen dan hen? Door middel van linkbuilding vind je relevante links die je toe kan passen om boven je concurrenten uit te steken.
(Buiten de verantwoordelijkheid van de redactie)