België, Nederland en Duitsland overleggen maandag in Brussel opnieuw over de IJzeren Rijn. Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte en staatssecretaris Etienne Schouppe ontvangen dan de Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings en vertegenwoordigers van de Duitse overheid over de in onbruik geraakte goederenspoorlijn die - via Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont-Achel - de Antwerpse haven verbindt met het Duitse Ruhrgebied. België wil de goederenspoorlijn zo snel mogelijk terug open, maar in Nederland is die heropening fel omstreden omdat het tracé langs een natuurgebied nabij Roermond loopt. De Nederlandse regering stelt een alternatief maar duurder tracé voor dat de natuur bij Roermond ontziet. De Belgische regering wil echter niet dat alternatieven voor ons land duurder zouden zijn of de heringebruikname nog zouden vertragen.
"Het zou kunnen dat we er uitkomen", zei minister Camiel Eurlings vandaag. "Wij zullen alles op alles zetten om het alternatief open te houden. We hebben al veel gesprekken gevoerd. Duitsland zit op één lijn met ons. Maar voor het alternatief hebben we België nodig." België ziet het alternatief niet zo zitten, vanwege de hogere kosten. Het alternatieve tracé loopt langs de snelweg A52 in Duitsland en de N280 bij Roermond. Het is wel duurder dan het oorspronkelijke beoogde traject. "De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen is hiervan erg geporteerd, maar het is nog onzeker of er dan ook veel euro's uit Berlijn voor komen", zei Eurlings.