Op 16 december schreven we een
artikel over het meerjarenplan, zoals dat daags voordien werd toegelicht op de gemeenteraad. Daarbij plaatsten we ook een
schets van de Markt van Peer, waarin de pomp, de peer én het stadhuis mooi samenkwamen.
Die schets riep opvallend veel reacties op. Vooral één vraag keerde terug: van wie is dat werk eigenlijk?
Een lezer ging zelfs zo ver te suggereren dat het misschien wel Pieter Bruegel de Oude of Pieter Bruegel de Jonge kon zijn.
Die lezer zat er stylistisch niet eens zo héél ver naast — maar historisch klopt het uiteraard niet.
Pieter Bruegel de Oude overleed in 1569, zijn zoon Pieter Bruegel de Jonge in 1638. De bekende peer op de gietijzeren pomp verscheen echter pas in 1863, op een pomp die zelf uit 1761 dateert. En ook ‘citymarketing’ — de vlaggen — was in hun tijd nog geen begrip.
De verklaring is tegelijk eenvoudiger én moderner. De schets werd gemaakt op basis van een foto die onze fotograaf in 2024 nam van het centrum van Peer. Voor het artikel vroegen we vervolgens aan een AI-toepassing om van dat beeld een schets te maken alsof Pieter Bruegel het had getekend.
Daarbij lijkt de AI zich vooral te hebben laten inspireren door Bruegel de Jonge. Waar de vader vaak bijbelse en morele thema’s uitwerkte, was de zoon kleurrijker, levendiger en ook wat commerciëler in zijn aanpak.
Citymarketing avant la lettre, dus?
Misschien wel — al dan niet met een knipoog over de eeuwen heen. Bovenaan de schets, onderaan de foto waarop AI zich baseerde om die schets te maken.