Overpelt
Annelies Vandenhaute ging vorig jaar na de humaniora
restauratietechnieken studeren. Schrijf eens iets over die studierichting! vroegen we toen. En dat heeft ze nu gedaan. Een boeiend verhaal! Annelies: "De richting is
Conservatie en Restauratie (ik zit in de cluster
schilderkunst-polychromie... We zijn met 8 mensen voor heel Vlaanderen) aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.
De eerste foto
(hiernaast) is
een kopie naar Vlaamse primitief (dit is een stukje uit het Monforte-altaar van Hugo van der Goes): het is gemaakt op een eikenhouten paneeltje, geprepareerd op historische wijze (opgebouwd met de materialen en technieken van de 15e eeuw, om een inzicht te krijgen in die technieken en om een betere inschatting te kunnen maken van latere schadebeelden, enz.. Het is uitgevoerd in olieverf. Op de achterkant is er een marmer-imitatie uitgevoerd in (zelfgemaakte)
caseïneverf om kromtrekken te voorkomen (als er aan de voor- en achterkant een preparatie- en een verflaag zitten, is de inwerking van vocht aan beide kanten gelijk, waardoor de kans op kromtrekken sterk vermindert. Ook de Vlaamse Primitieven deden het zo om die reden.)
De tweede foto
(hieronder) is
een stilleven in de stijl van de 17e eeuwse fijnschilders (zelfgemaakte compositie); het mandje van de wijnfles is nog niet af.
Het is gemaakt op een linnen doekje, zelf opgespannen op een spieraam en geprepareerd op historische wijze. Het is uitgevoerd in olieverf. Eerst is over de hele preparatie een
imprimatura aangebracht (een gekleurde, niet-dekkende verflaag) om het wit van de preparatie te breken. De 17e eeuwse stillevenschilders werkten in de schaduwpartijen transparant, waardoor deze imprimatura op sommige plekken doorschemert. In de hooglichten werkten ze dan weer zeer dekkend. Dit draagt bij tot de dieptewerking in het schilderij. De imprimatura zorgt ook voor de samenhang in het schilderij.
De schilderijen zijn nog niet gevernist; bij olieverf moet men daar minstens zes maanden mee wachten om de verf te laten drogen. Anders mengt de vernis zich met de verflaag waardoor latere restauratie niet meer mogelijk wordt. De kleuren zullen veel verbeteren met vernis erop. Rond de schilderijen komt nog een zelfgemaakte lijst die ik volgens de technieken uit die tijd aan het vergulden ben."
Interessant... Studeert u ook een ietwat ongewone richting? Zet uw verhaal dan in een mailtje! En stuur dat naar redactie
![[!]](/img/slingeraap.gif)
internetgazet.be.