Neerpelt
Wat u hierboven ziet is
het nieuwe logo en de nieuwe slogan van de gemeente. Ze zijn het resultaat van een
citymarketingplan dat de jongste maanden op verschillende niveaus binnen het gemeentebestuur werd voorbereid en door een reclamebureau werd uitgewerkt. "Met het citymarketingplan stelt de gemeente haar toekomstvisie
scherp," zegt burgemeester Drieskens. "We leggen de
krachtlijnen en prioriteiten vast voor de volgende
jaren." Het plan werd vanmiddag in Dommelhof gepresenteerd aan genodigden van binnen en buiten de gemeente, onder wie de burgemeesters van de omringende gemeenten.
Aan zo'n citymarketingplan gaat een uitgebreid onderzoek vooraf. Er werd een
communicatiewerkgroep samengesteld die maandelijks samenkwam en een
stuurgroep die drie keer bijeenkwam. Van 20 mensen werden "diepte-interviews" afgenomen en 400 inwoners werden bevraagd over hun visie op Neerpelt. Verrassende resultaten leverde dat alles niet op: de zwakke punten blijken nog altijd de verkeers- en parkeerproblematiek te zijn, het gebrek aan werk in eigen gemeente, maar ook de afstand tussen centrum en buitengebied. Neerpelt wordt anderzijds sterk geacht inzake woonomgeving, uitgaansleven, onderwijs, evenementen, cultuur, bijzondere sporten - handbal, kajak - en betrokkenheid van de inwoners.
Het citymarketingplan gaat op dat alles nog nader in. Neerpeltenaren krijgen in de komende dagen en weken ruim de kans om het plan en de nieuwe huisstijl beter te leren kennen. Bij de bakker, op de weekmarkt, in de brievenbus (morgen), in het straatbeeld (via nieuwe vlaggen): "We zijn niet groot, maar bijzonder veelzijdig", staat er in een van de folders. "Onze eigenheid is onze troef. Het is dé ideale voedingsbodem om Neerpelt over de gemeentegrenzen heen te promoten als trekpleister. Als dynamische gemeente, waar altijd iets te beleven valt."
(Foto's Gerard Coenen)