Tijdens de gemeenteraad van vorige week stelde raadslid
Wendy Tielemans voor om een vernieuwend samenwerkingsmodel op te zetten tussen lokale scholen, bedrijven en gemeentelijke diensten. Zo’n model zou volgens haar de vroegere TIO- of vakschool-aanpak nieuw leven kunnen inblazen en tegelijk de band tussen onderwijs en lokale economie versterken.
Schepen Raf Drieskens reageerde daarop met een uitgebreide toelichting over hoe die samenwerking vandaag al volop in de praktijk wordt gebracht. “Er bestaat vandaag al een sterke basis van vertrouwen tussen onze scholen en het bedrijfsleven,” zei Drieskens.
“Zij weten samen heel goed wat er nodig is en hoe ze elkaar kunnen versterken. Onze rol als gemeente is om dat proces te ondersteunen en te versterken, niet om voor te schrijven wat ze moeten doen.”
Praktijkvoorbeelden van samenwerking
Die samenwerking vertaalt zich vandaag al in een brede waaier van initiatieven. Een bekend voorbeeld zijn de boekenkastjes die leerlingen van WICO Campus Neerpelt vervaardigen en die op verschillende plaatsen in Pelt staan. Ook bij de bestrijding van de processierups werd nauw samengewerkt: op vraag van de gemeente maakten leerlingen nestkastjes die bijdragen aan de natuurlijke plaagbestrijding.
Daarnaast worden elk schooljaar tal van stageplaatsen voorzien bij het lokaal bestuur. Tijdens het schooljaar 2024-2025 liepen 48 leerlingen en studenten stage bij gemeentelijke diensten, gaande van kinderopvang en groendienst tot administratieve functies. Ook anderstalige nieuwkomers krijgen op die manier kansen om werkervaring op te doen.
De gemeente biedt bovendien startbanen aan voor jongeren, waarvan velen nadien doorstromen naar een vaste tewerkstelling.
Levenslang leren en nieuwe leerecosystemen
Pelt wil zich ook nadrukkelijk profileren als een regio van levenslang leren. Via de Talentcampus speelt de gemeente een voortrekkersrol in het praktijkgericht onderwijs en worden extra leer- en groeikansen gecreëerd. Op de campus werken partners zoals SyntraPXL samen aan een rijk opleidingsaanbod dat inspeelt op actuele noden van de arbeidsmarkt.
“Met het leer-ecosysteem willen we mensen stimuleren om te blijven leren en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen,” aldus Drieskens. “We focussen onder meer op domeinen zoals techniek en reparatie, waar de nood aan goed opgeleide mensen groot is.”
Daarnaast lopen er twee innovatieve projecten:
• Pelt Next Gen, in samenwerking met Arktos, richt zich op creatief ondernemerschap bij jongeren.
• De zogenoemde Fat Labs bieden een experimenteeromgeving waar leren en doen hand in hand gaan.
Brug tussen onderwijs en ondernemingen
Een ander voorbeeld van samenwerking is de JOP-dag, een nieuw initiatief waarbij een vijftiental lokale bedrijven leerlingen uit technische en STEM-richtingen ontvangen om hen te laten kennismaken met hun werking en carrièremogelijkheden.
Ook op de arbeidsmarkt zelf worden stappen gezet. Zo organiseerde Pelt recent een jobbeurs waar 50 werkzoekenden en 20 leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs contact konden leggen met lokale werkgevers en zo de stap naar de arbeidsmarkt konden zetten.
Campus Noord: van brain drain naar brain gain
"Door het samenbrengen van o.m. bedrijven en kennisinstellingen op Campus Noord stimuleren we het ondernemerschap van de toekomst en bieden we ook in Noord-Limburg een erg attractieve en dynamische omgeving voor hoogopgeleide profielen, in het bijzonder uit de STEM-richtingen. Daarmee zetten we resoluut de beweging in van brain drain naar brain gain.", aldus de schepen.
“Het zijn stuk voor stuk initiatieven die aantonen dat de samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en de gemeente vandaag al stevig verankerd is,” besluit schepen Drieskens. “We blijven die samenwerking verder stimuleren en verdiepen, want zij vormt een cruciale hefboom voor de toekomst van onze lokale economie en onze jongeren.”
Marc Faes