De gemeenteraad van 25 september heeft de invoering van nieuwe snelheidszones in Pelt goedgekeurd. Het principe daarbij is dat de gehele gemeente een zone 50 is. De dorpskernen zijn zone 30. Een beperkt aantal delen van gewestwegen en grote verbindingswegen blijven zone 70. Een lagere snelheid leidt tot een grotere verkeersveiligheid, minder luchtvervuiling en minder geluidsoverlast. De nieuwe snelheden worden de komende maanden gefaseerd ingevoerd. We komen nog terug op de bespreking van de beraadslaging omtrent dit onderwerp in de gemeenteraad, want alle fracties hadden daar hun mening over.
In vele straten in Pelt geldt tot nu toe een snelheidsregime van 70 km/uur. Maar die wegen zijn dikwijls woonstraten, maken deel uit van voetgangersverbindingen en/of behoren tot fietsroutenetwerken. Ze zijn dus niet geschikt om 70 te rijden en ze zijn er ook niet voor uitgerust.
De maximumsnelheid moet daarom naar omlaag. Dat zorgt voor een kleinere remweg, meer tijd om te reageren op onverwachte situaties, en een grotere kans op overleven bij een ongeval. Uit cijfers van het onafhankelijk kennisinstituut voor mobiliteit en verkeerveiligheid VIAS blijkt dat bij aanrijdingen met een personenwagen aan 70 km/uur er in 40 % van de gevallen sprake is van een dodelijk slachtoffer. Aan 50 km/uur daalt het aantal dodelijk slachtoffers naar 10 tot 15 %. Bij en botsing aan 30 km/uur is de kans op overlijden nog eens drie keer kleiner.
Het uitgangspunt van de nieuwe snelheidszonering is dat heel de gemeente beschouwd wordt als een zone 50 en dat daarop enkele uitzonderingen gemaakt worden. Alle dorpskernen worden dan weer zone 30. Dat was al zo in Overpelt Centrum, de tuinwijk van Overpelt Fabriek en de kern van Sint-Huibrechts-Lille. Neerpelt Centrum, Lindelhoeven, Herent en Grote Heide komen daar nu bij. Boseind volgt later omdat daar in het kader van het project ‘Boseind natuurlijk!’ een mobiliteitsstudie loopt. De aanwezigheid van heel wat scholen en gemeenschapsvoorzieningen in de kernen zijn terechte redenen om er naar een zone 30 te gaan.
Het snelheidsregime 70 km/uur blijft enkel behouden op een beperkt aantal delen van de grote verbindingswegen en de gewestwegen. Overwegingen die hier meespelen hebben te maken met de combinatie van de ligging in buitengebied, de functie van de weg , het al of niet aanwezig zijn van een fietspad en de wegbreedte. Over het snelheidsregime op de Noord-Zuidverbinding (N74) en de N71 richting Lommel kan de gemeente niet beslissen.
Schepen Liesbeth Fransen: “We willen dat de Peltenaren steeds meer actieve weggebruikers worden – fietsers en voetgangers. Die moeten zich maximaal veilig en comfortabel kunnen voelen op de weg. Een lagere snelheid van het gemotoriseerd verkeer draagt daar in zeer hoge mate aan bij. Die lagere snelheid vergroot ook nog eens de leefbaarheid, vooral in de bebouwde gebieden en woonkernen. Er is minder geluidsoverlast, minder vervuiling en een groter subjectief veiligheidsgevoel.”