De komende drie maanden exposeert J
acky Loenders bij
Goossens Keukens aan de Astridlaan in Overpelt. Het is een overzicht van werk dat gegroeid is uit meer dan een halve eeuw tekenen en schilderen, maar vooral uit een
levenslange manier van kijken. Want daar begint voor Loenders alles.
“Besef je eigenlijk dat je zou moeten kunnen tekenen?” zegt hij. “Als je niet veel tekent, dan loop je ergens vast.” Daarmee wil hij niet beweren dat schilderen onmogelijk is zonder tekenen, maar volgens hem vormt tekenen wel de absolute basis. “Tekenen is leren kijken. Dat is de enige manier. Je neemt zoveel op, omdat je echt moet observeren.”
Meer foto'sTekenen vraagt tijd, aandacht en durf.
“Met de gom in de hand tekenen, dat gaat niet. Je moet durven. En alles wat fout is — in wat je ziet of doet — helpt je net om te verbeteren.” Foute lijnen bestaan eigenlijk niet, vindt hij. Ze geven richting en zorgen voor groei. “Hoe meer je tekent, hoe meer zekerheid je krijgt. En hoe meer zekerheid, hoe meer durf. En hoe meer durf, hoe meer expressie.”
Van schets naar schilderij
Niet elk werk begint bij hem met een tekening. “Ik teken regelmatig, maar niet altijd vóór een schilderij. Door veel te tekenen kan je gewoon gemakkelijker schilderen. Je weet intuïtief wat werkt, waar iets te zwaar staat of net ontbreekt.”
Bij abstract werk spelen compositie, vorm en kleur een grote rol. “Het oog zoekt altijd naar evenwicht. Links iets, rechts iets. Dat zit in de esthetica.” Wie weinig tekent, schildert vaak vooral op gevoel. “Dat kan werken, maar dan mis je soms die onderliggende redenering. Op een bepaald moment kan je vastlopen.”
Werk op maat van de ruimte
Toen Jacky Loenders enkele maanden geleden werd gevraagd om te exposeren bij Goossens Keukens, ging hij niet meteen akkoord. Eerst kwam hij de toonzaal verkennen. Niet alleen om te bekijken welke bestaande werken in de keukens zouden passen, maar ook om inspiratie op te doen voor nieuw werk. Nadien maakte hij nog een aantal schilderijen die bewust afgestemd zijn op de ruimtes waarin ze nu te zien zijn.
“Het kan een extra inspiratie geven als je weet waar een schilderij komt te hangen,” zegt hij. “Maar voor de rest haal ik mijn inspiratie uit alles rondom mij.” Daarbij speelt de natuur een belangrijke rol. Kleuren, vormen en structuren uit het landschap keren vaak — soms heel subtiel — terug in zijn werk.
Al een leven lang bezig
Hoe lang hij al kunstenaar is? “Zeker vijftig jaar,” zegt hij. Al van jongs af aan was tekenen aanwezig. Er bestaan nog vroege werkjes, zelfs tekeningen die prijzen wonnen bij wedstrijden. Hij volgde opleiding aan de academie in Hasselt, al was dat geen evidente keuze. “Eerst mocht ik niet verder studeren, ik moest mijn brood verdienen. Daarom koos ik voor publiciteit, iets wat werk kon opleveren.”
Die achtergrond bracht hem uiteindelijk ook in het onderwijs terecht. Hij gaf jarenlang plastische opvoeding, onder meer aan Mater Dei. “Dat was een andere tijd. Maar ik heb er altijd plezier in gehad.”
Meer durf met de jaren
In zijn werk ziet hij zelf een duidelijke evolutie. “Mijn tekeningen waren vroeger heel precies, tot in de puntjes. Daar profiteer ik nu van. Ik durf veel meer loslaten.” Met de jaren groeit die vrijheid. “Je ziet dat bij veel kunstenaars: hoe meer je schildert, hoe meer je loskomt van de realiteit.”
Of hij soms inspiratie haalt door naar werken van andere kunstenaars te kijken? “Ja, maar niet om na te doen,” benadrukt hij. “Maar je ziet soms dingen bij andere kunstenaars die blijven hangen. Specifieke elementen die je raken.” Zo is één van de werken die op de expositie hangen een knipoog naar Mondriaan
Te zien in Overpelt
De tentoonstelling bij Goossens Keukens toont werk dat gegroeid is uit jarenlang kijken, tekenen, schilderen en durven loslaten. Geen zoektocht naar perfectie, wel naar evenwicht en expressie. Of zoals Jacky Loenders het zelf samenvat: “Hoe meer je tekent, hoe meer je durft.”
De expo is dagelijks te bezichtigen vanaf 10u (behalve op woensdag)
Marc Faes