Neerpelt
De slotzitting van het Comeniusproject Leren van Europa’s scholen met de collega’s uit Diekirch, Mönchengladbach en, vanzelfsprekend, Neerpelt, was een voltreffer van formaat. Terwijl de directies en de coördinatoren het slotrapport voor de respectievelijke Europese administraties voltooiden, bespraken leerlingen, ouders en leraars de projectactiviteiten van de voorbije twee schooljaren en wierpen ze ook een blik op de toekomst.
Dit onderzoeksproject wees uit dat het vooral op basis van de leerplannen en lessentabellen quasi ondoenbaar is om volledige klassen (toch het oorspronkelijke opzet) op buitenlands schoolbezoek te sturen. Voor individuele leerlingen echter kunnen geïndividualiseerde trajecten afgesloten worden die op maximale flexibiliteit van de leerling én de ontvangende school moeten kunnen rekenen.
Tijdens de afsluitende persconferentie beklemtoonden alle schoolinstanties de meerwaarde van internationale uitwisseling. Namens VOKA lichtte Hakima El Meziane een recente VOKA-enquête toe waaruit bleek dat zowel KMO’s als grote bedrijven interesse hebben in studenten met een internationale ervaring. Buitenlandse ervaring zou vooral leiden tot een betere ontwikkeling van vaardigheden en attitudes en moet dus, namens de ondernemers, gestimuleerd worden. Gedeputeerde voor onderwijsFrank Smeets trok het debat open naar het culturele luik. Behalve de meerwaarde aan competentieontwikkeling voor de lerende wees hij op het belang van de culturele blikverruiming. Hij feliciteerde de deelnemende scholen en noemde het college eens te meer een voorloper op het vlak van internationalisering.
Hoewel dit Comeniusproject een onderzoeksproject betrof, kunnen er concrete resultaten opgetekend worden. Vanuit Campus Sint-Hubertus zullen van september tot december 2011 drie leerlingen in Diekirch en drie leerlingen in Mönchengladbach de lessen van het vijfde jaar bijwonen. Vanuit Diekirch en Mönchengladbach zullen telkens twee leerlingen naar Neerpelt komen.