Neerpelt
"Wat een prachtig concert! Zelden blazers gehoord die zo strak op elkaar ingespeeld waren." Zo reageerde een van de bezoekers gisterenavond in de sfeervolle witte zaal van Dommelhof
na afloop van het JazzCase-concert dat het kwartet van de Nederlandse pianist
Frank van Bommel (foto) daar gaf. Een zeer gevarieerd en gefocust concert was het bovendien, waarin vrije improvisatie hand in hand ging met melodieus swingende jazz. Het kwartet herbergde maar liefst drie winnaars van de prestigieuze Boy Edgar Prijs: Michael Moore (altsax, klarinet), Tobias Delius (tenorsax, klarinet) en Martin van Duynhoven (drums). De verfijnde klanken van de al jaren in Nederland woonachtige Amerikaan Moore mengden fraai met het spel van de tegenwoordig in Duitsland gevestigde Engelsman Delius, dat gekenschetst kan worden als warm-hesig, met een prettig brutaal randje. Drummer Van Duynhoven en bassist Arjen Gorter zijn een ritmetandem van allure; perfect op elkaar ingespeeld zorgden zij samen met Van Bommel voor een heerlijke drive, maar ze konden in de rustiger stukken ook heel intiem en beheerst klinken. Het repertoire was een verfijnde mix van Van Bommel-originals en composities van de legendarische, maar veel te jong gestorven - aan de heroïne, wat zou u denken - Amerikaanse pianist Richard Twardzik, die speelde met grote jazznamen als Charlie Parker en Chet Baker. Afgaande op de kwaliteit van de muziek en het schitterende geluidsbeeld in Dommelhof kijken we nu al halsreikend uit naar
het volgende JazzCase-concert: het Pascal Schumacher Quartet, met in de gelederen Jeff Neve, de bekendste Belgische pianist van dit moment. Nog dit: wist u dat alle JazzCase-concerten uitvoerig worden belicht in woord, beeld en geluid op dé Nederlandstalige jazzsite
Draai om je oren? Beluister, bekijk en lees daar bijvoorbeeld alles over het concert van het Ben Sluijs Quartet in Dommelhof op 17 januari jl..