Neerpelt
Op 26 november werd de opmaak van een maatschappelijke kosten-batenanalyse voor een omleidingsweg rond Neerpelt openbaar aanbesteed. Binnen enkele dagen zal die opdracht worden gegund, meldt burgemeester Drieskens. Hij vernam het nieuws van de kabinetten van de ministers Crevits en Vandeurzen. Er zal in deze studie worden gefocust op twee tracéalternatieven: het noordelijke tracé, zoals in 1978 voorzien op het gewestplan, en een variant waarbij naar het zuiden wordt afgebogen ter hoogte van de Hayenhoek-Eindstraat, om vervolgens het spoor te volgen. Beide varianten worden vergeleken met de huidige situatie. Aspecten die in rekening moeten gebracht worden, zijn onder meer de effecten op de omgeving, de gebruikers, de economie, de natuur, …
Eerder kwam het plan-MER, dat vooral de milieu-aspecten uitlichtte, tot het besluit dat het door de gemeenteraad gevraagde noordelijke tracé 1 niet haalbaar is op milieuvlak: "Het is aangetoond dat alternatieven 1 en 4 schade berokkenen aan de beschermde soorten en habitats. Alternatieven 2, 3 en 5 zorgen voor randeffecten die minder schade veroorzaken. Alternatief 6 heeft bijna geen effecten op het vogelrichtlijngebied. Aangezien er meerdere alternatieven bestaan en de voorspelde schade dus vermeden kan worden door een ander alternatief te kiezen, kan voor de alternatieven 1 en 4 geen goedkeuring verkregen worden."