Neerpelt
3.3 De getroffen maatregelen en opgelegde voorwaardena. Inpasbaarheid in de omgeving: de architectuur/het ontwerp
-
Het betreft een aaneengesloten gebouw. Hierdoor wordt tegemoet gekomen
aan de vrees voor versnippering van het totale gebied.
- Het complex beslaat gemiddeld 2,5 bouwlagen.
Bepaalde
delen van het volume hebben slechts 1 bouwlaag, en sommige delen 3
bouwlagen, waardoor de visuele indruk van het totale volume lichter en
transparanter blijft dan een eenduidig volume van 2,5 bouwlagen over
zijn geheel.
Deze vormgeving maakt dat het project minder
monoliet overkomt, en gezien zijn aaneengesloten volume toch nog inpasbaar is in de landelijke omgeving.
- 16 woongelegenheden
Gelet
op de oppervlakte en ligging (1ha 56a / woongebied landelijk karakter /
grens kleinstedelijk gebied) is dit een aanvaardbare dichtheid, die
beduidend onder de richtdichtheden van het RSV ligt.
- Doorheen
het gebouw loopt het verlengde van de Kastanjedreef naar het
achterliggend (park)gebied. Hierdoor is er zowel een visuele als een
functionele verbinding. Voor wandelaars en fietsers is de doorgang
vanuit Kastanjedreef doorheen het complex naar het achterliggende
parkgebied gegarandeerd (zie ook verder).
b. De toegankelijkheid en
het recreatief-sociaal gebruik: de bouwaanvraag - het bosbeheersplan –
de goedkeuring van het wegtraçé, met voorwaarden – erkenning als
buurtweg
- De nadruk die de gemeente tijdens de voorafgaande
besprekingen legde op de toegankelijkheid en de recreatief-sociale
functie van het gebied, leidde ertoe dat de aanvrager in de
motivatienota bij de bouwaanvraag zich uitdrukkelijk engageerde:
“Door
het gebouw net op het kruispunt met de zicht-as “open te breken”
versterken we deze as: de omgeving wordt als het ware door het gebouw
ingekaderd.
Deze as valt samen met de toegang tot het complex, het
gemotoriseerd verkeer stopt in het gebouw, terwijl de visuele as en het
fiets- en voetgangersverkeer wordt doorgetrokken tot in een centraal
punt in de parkzone. Alle andere wegen en paden dienen als ontsluiting
van parkzone en woonomgeving, maar enkel voor niet gemotoriseerd
verkeer.
Alleen voetgangers en fietsers kunnen vanaf de scoutsralley
door het gebouw tot in het park geraken. Op deze wijze kent de centrale
as ook hier een accent.”- Gelet op de ligging van het project
werd aan de aanvrager bovendien als voorwaarde opgelegd om aanvullend
aan de bouwaanvraag een bosbeheersplan in te dienen. In dit
bosbeheersplan, opgemaakt in 2006, wordt tevens aandacht geschonken aan
de sociale en educatieve functie van de site. Het bosbeheersplan
vermeldt als volgt:
“Het bos is als privaat domein toch
toegankelijk. Op dit moment zijn er reeds meerdere toegankelijke paden
die het domein doorkruisen en wordt vooropgesteld deze toestand in de
toekomst te behouden.
Het betreft paden die permanent toegankelijk zijn, met een totale lengte van 730 m.”Het bosbeheersplan voorziet tevens beheersmaatregelen mbt. de sociale en educatieve functie van het gebied:
“De
aanwezige paden bieden voldoende garanties om de toegankelijkheid van
het domein kwalitatief te waarborgen. Er wordt niet geopteerd om
verhardingen aan te brengen. Het is wel aangewezen enkele bijkomende
recreatieve voorzieningen aan te brengen, gezien het domein een sterk
residentieel karakter zal kennen. Zo kunnen op enkele plaatsen banken
geïnstalleerd worden en kan het aangewezen zijn op een strategische
plaats een hondentoilet te voorzien, eventueel door een aangepaste
beplanting omgeven. Het plaatsen van afvalbakken dient vermeden te
worden gezien de kleinschaligheid van het domein en gezien het feit dat
deze voorziening een attractor kan worden van sluikstorten en
huisafval.”- De toegankelijkheid: goedkeuring van het wegtraçé onder voorwaarden
Voor
de realisatie van het project dient de privé-ontwikkelaar, op zijn
kosten, de Kastanjedreef volwaardig uit te rusten, dwz. een
wegverharding, gas, water, elektriciteit, opvang afvalwater (riool of
KWZI), openbare verlichting, …
De gemeente moet zoals steeds haar goedkeuring geven voor het wegtraçé en het lastenboek voor de aanleg van de wegenis.
De
gemeente keurde dit wegtraçé goed, met een bijzondere voorwaarde,
gemotiveerd in de consideransen van het besluit vanuit de motivatienota
van de aanvrager en vanuit het bosbeheersplan (zie hoger), als volgt:
“De
huidige en toekomstige eigenaars zijn ertoe gehouden de bestaande paden
op de kadastrale percelen Afd. 1, Sectie B, nrs. 1227z7, 1227l6 –zoals
opgenomen op het inplantingsplan- terreinprofiel dd. April 2006, van het
stedenbouwkundig dossier permanent toegankelijk te laten voor het
publiek.
De paden zijn permanent toegankelijk vanuit de Berkendreef,
Wandeldreef, Kastanjedreef via de doorgang onder het gebouw voorzien is,
vanaf de reservatiestrook van de Noord-Zuidverbinding en vanaf het
jaagpad langs het kanaal Bocholt-Herentals.”- Erkenning als buurtweg
Op
basis van alle bovenstaande elementen en om het openbaar karakter van
deze wegen te behouden, besliste de gemeenteraad op 22.02.10
principieel, en na openbaar onderzoek op 31.05.10 definitief, om de
verschillende paden te laten erkennen als buurtweg.
De Bestendige Deputatie ging over tot formele erkenning van de buurtweg in haar zitting van donderdag jl..
4. De stedenbouwkundige vergunningDe stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd op 14.01.2008, op basis van diverse gunstige adviezen (ev. onder voorwaarden).
In de stedenbouwkundige vergunning werden o.m. alle bovenstaande elementen verwerkt.
De
voorziene voorwaarden komen eveneens tegemoet of geven een antwoord op
de 2 in het kader van het openbaar onderzoek ingediende
bezwaarschriften."
Nvdr: eventuele reacties kunt u kwijt op de Facebookpagina van de Internetgazet.