Neerpelt
De bevoegde administratie heeft
het planMER voor de omleidingsweg N71 goedgekeurd. Er wordt voor dit planMER geen inspraakronde georganiseerd; inspraak is pas mogelijk bij het Ruimtelijk Uitvoeringsplan. In de samenvatting online
(zie de link onderaan dit bericht) vindt u het door de gemeente voorgestelde noordelijk tracé en de eventuele alternatieven op diverse kaartjes terug, samen met de hoofdlijnen van de voornaamste studieonderdelen. De
eindconclusie geven we hier in extenso mee:
"Het is aangetoond dat alternatieven 1 en 4 schade berokkenen aan de beschermde soorten en habitats. Alternatieven 2, 3 en 5 zorgen voor randeffecten die minder schade veroorzaken. Alternatief 6 heeft bijna geen effecten op het vogelrichtlijngebied. Aangezien er meerdere alternatieven bestaan en de voorspelde schade dus vermeden kan worden door een ander alternatief te kiezen,
kan voor de alternatieven 1 en 4 geen goedkeuring verkregen worden."Wanneer dan voor een ander alternatief moet worden gekozen, kan alternatief 3 met variant 2 (70km) als het meest milieuvriendelijk alternatief bestempeld worden. Door dit alternatief wordt de zwakste groep: met name fauna en flora, het minst geraakt. Alternatief 2, variant 2 benadert zeer sterk de kwaliteiten van alternatief 3. De aantasting van de habitats van flora is er iets groter, alsook de effecten op de waterkwantiteit. Dit alternatief tast evenwel het landschapsbeeld minder aan.
"Daarnaast mag ook de relatie met de ruimtelijke planning niet uit het oog worden verloren. De nieuwe weg dient om bepaalde ontwikkelingen inzake wonen en bedrijvigheid beter te ontsluiten en verkeersoverlast in andere gebieden te beperken. Dit betekent een verplaatsing van het verkeer in ruimte en mogelijk ook in tijd:
− ruimtelijk wordt het verkeer vanuit andere ontwikkelingen (bijvoorbeeld het nieuw bedrijventerrein op de grens van Hamont-Achel en Neerpelt maar ook de ontwikkeling van Hamont-Achel als economisch knooppunt en hoofddorp) naar de betreffende infrastructuur afgeleid
− in de tijd kan het betekenen dat na de aanleg van de nieuwe weg, nieuwe ontwikkelingen op vlak van wonen en werken, het verkeer doorheen het centrum van Neerpelt opnieuw doen toenemen tot het huidig niveau en dan is de hele aanleg een maat voor niets geweest.
"Met het gegeven
tijd in het achterhoofd wordt het nul-alternatief mogelijk ook een te behouden alternatief. Dit alternatief vereist evenwel een volgehouden en gestuurde afremming van bestaande ontwikkelingen."
Hier vindt u het plan-MER online. Het meest leert u van de "niet-technische samenvatting".