Neerpelt
De kans bestaat dat via de
tunnel, die Infrabel wil bouwen onder de spoorweg ter hoogte van de Kievitstraat op Boseind, op termijn
een alternatieve omleidingsweg zal lopen. Dat stelt de actiegroep BETON op haar website. BETON leidt dat af uit het feit dat er nog altijd grote bouwprojecten in het centrum worden uitgevoerd en dat er zopas voor de Heerstraat nog een ruimtelijk uitvoeringsplan is goedgekeurd. "Het gemeentebestuur is al langer op te zoek naar mogelijke alternatieven (voor de omleidingsweg, red.). De tunnel ter hoogte van de Kievitstraat is dan ook niets minder dan de
missing link om een alternatieve omleidingsweg via Boseind mogelijk te maken. Stap voor stap zullen meerdere van deze missing links ingevuld worden, zodat het totale project uiteindelijk zal uitmonden in een omleidingsweg via Boseind," aldus BETON.
Op het eerste gezicht lijkt dat alternatief inderdaad mogelijk: vermits er een
langsweg langs de sporen komt richting Stationsstraat, en zowel autobussen als vrachtwagens de tunnel zullen kunnen gebruiken, zou het verkeer via het Boseind, de tunnel,de langsweg, de Stationsstraat en de Sellekaertsstraat gemakkelijk het centrum van Neerpelt kunnen vermijden.
BETON is daarentegen voorstander van
een veilige doortocht door het centrum "door gebruik te maken van slimme toepassingen en een modern verkeersmanagement, waarvan ook minister Hilde Crevits een groot voorstander is."
BETON