De NMBS en De Lijn doen samen een studie naar een optimale openbaar vervoerverbinding tussen Hasselt en Neerpelt-Lommel. Dat bleek vandaag in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement, waar topman Roger Kesteloot van De Lijn de toekomstige traminvesteringen uit de doeken deed. Hij stelde zowel de plannen voor die momenteel in uitvoering zijn, als de ideeën die nog in de voorbereidende fase zitten en nog beslist moeten worden. Het Vlaams regeerakkoord van 2009 voorziet in
elke provincie een tramproject.
Een en ander betekent dat het nog lang zal duren voor er een rechtstreekse tram- of treinlijn tussen Noord-Limburg en Hasselt komt, een van de doelstellingen van het Spartacusplan. Voor het eerste luik van dat plan, een sneltram tussen Hasselt en Maastricht, wordt voor de exploitatie gemikt op 2016-2017. Voor de lijn Hasselt-Genk-Maasmechelen - het tweede luik - zou dat aanvang 2020 worden. Voor de derde lijn Hasselt-Neerpelt-Lommel is er dus nog maar eens een studie bezig over de vraag of het nu een trein- of een sneltramverbidning moet worden.