De lokale politie Kempenland (Leopoldsburg, Hechtel-Eksel en Peer) kreeg een aangifte van een klant die door een vrouw was opgebeld met de vraag om zijn identificatiegegevens voor internetbankieren te geven, om een update uit te voeren van zijn account. Toen de man wantrouwig reageerde, stelde de dame hem overtuigend gerust door hem zijn persoonlijke kaartnummer, nog enkele andere persoonlijke bankgegevens en zijn naam en adres mee te delen. Hierdoor liet hij zich overhalen om via zijn bankkaartlezer de gevraagde gegevens op te geven. Meteen na het telefoongesprek had het slachtoffer gelukkig de reflex om zijn eigen bankkantoor te bellen. Daar bleek dat er nauwelijks enkele minuten na afsluiten van het gesprek, al een som van 7000 euro werd overgeschreven van zijn spaarrekening naar zijn zichtrekening. Daarop kon de bank meteen alle rekeningen en kaarten blokkeren.
De politie Kempenland vraagt om
nooit gevolg te geven aan een telefonische vraag om persoonlijke bankgegevens kenbaar te maken.