Het aantal leerlingen dat STEM volgt binnen Spectrumcollege Campus Beringen Bovenbouw is de afgelopen jaren telkens gestegen. Een vooruitstrevende STEM-infrastructuur, professionele ondersteuning van leerkrachten en praktische loopbaanoriëntatie voor leerlingen zorgen ervoor dat het Spectrumcollege sterk staat op vlak van STEM-onderwijs. Dit schooljaar zijn er ongeveer 11,5% meer STEM-leerlingen in vergelijking met vorig schooljaar. Bijna de helft van de leerlingen van Campus Beringen Bovenbouw volgt nu een STEM-richting. Vijf jaar geleden was dat nog 32%.
“Het succes van onze STEM-opleidingen heeft te maken met verschillende factoren”, zegt algemeen coördinerend directeur Eva Kuijpers. “Naast een indrukwekkende STEM-infrastructuur, zetten we als school sterk in op arbeidsmarktgerichte STEM-opleidingen en loopbaanoriëntatie. Bijna 70% van de STEM-leerlingen volgt een richting in de arbeidsmarkt- of dubbele finaliteit. We hechten hierbij veel belang aan samenwerkingen met bedrijven om zo modules en praktijkprojecten te ontwikkelen. Op deze manier maken onze leerlingen al vroeg kennis met het bedrijfsleven. We begeleiden hen hier ook intensief in het ontdekken van de verschillende STEM-richtingen en beroepen.”
Verder krijgen ook de leerkrachten professionele ondersteuning door middel van de STEM-academie. Via workshops, co-teaching en online begeleiding worden praktische handvaten en didactische strategieën aangereikt, zodat leerkrachten STEM duurzaam in hun klaspraktijk kunnen integreren.