Vanaf maandag 4 augustus start stad Beringen opnieuw een testfase waarbij
inwoners bepaalde producten kunnen afhalen aan het Stadhuis, zonder
vooraf een afspraak te maken. De testperiode loopt tot en met vrijdag 26
september en heeft als doel de dienstverlening aan de burger nog
vlotter en toegankelijker te maken. Stad Beringen werkt al enkele jaren op afspraak voor administratieve
dienstverlening.
Die aanpak heeft voordelen, maar riep na de coronaperiode ook vragen op rond toegankelijkheid, klantgerichtheid en werkcomfort voor medewerkers. De nieuwe testfase bouwt verder op eerdere testrondes in juni en kadert binnen het bredere traject ‘Herwonnen Vertrouwen’, een samenwerking met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG).
Tijdens dat traject neemt stad Beringen die werkwijze kritisch onder de loep. In overleg met interne stadsdiensten zoals Burgerzaken, het Klantencontactcentrum, ICT, de Sociale Dienst en Bouwen & Wonen wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van dienstverlening die eenvoudiger, menselijker en efficiënter zijn.
Schepen van Dienstverlening en Burgerzaken, Jessie De Weyer licht toe: “Met deze testperiode willen we nagaan of een snelbalie zonder afspraak werkbaar is voor burgers én medewerkers. We mikken op meer flexibiliteit en minder drempels, zeker voor korte afhaalmomenten.”
Concreet: afhalen zonder afspraak
Tijdens de openingsuren kunnen inwoners onder andere hun eID, Kids-ID, reistoelatingen voor minderjarigen, uittreksels uit het strafregister en bestuurderspassen (taxi’s) ophalen zonder vooraf een tijdslot te reserveren. De maatregel geldt voorlopig enkel voor afhalingen. Voor het aanvragen van documenten blijft in de meeste gevallen een afspraak nodig.
Rijbewijzen die digitaal aangevraagd worden via BelDrive vallen buiten deze regeling en kunnen enkel op afspraak worden opgehaald. Inwoners die twijfelen of ze een afspraak nodig hebben, kunnen terecht aan de balie of telefonisch contact opnemen via het nummer 011 43 02 11.