Katlijn Voordeckers toont hoe kmo's hun merk kunnen versterken met AI zonder hun eigenheid te verliezen. Dat is het uitgangspunt van DriediMERKsioneel, het vierde boek van Katlijn.
Merkstrateeg Katlijn Voordeckers schreef met DriediMERKsioneel een boek over de onlosmakelijke verbinding tussen menselijke authenticiteit en strategische merkpositionering in tijden van technologische versnelling, specifiek op maat van kmo's en familiebedrijven. Het is onder andere gebaseerd op een onderzoek dat ze samen met een masterstudent van UHasselt deed bij Vlaamse kmo's en familiebedrijven over de inzet van generatieve AI.
Katlijn Voordeckers: “Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondernemers (48%) geen zicht heeft op wat AI concreet voor hun merk kan betekenen. Veel ondernemers willen AI wel inzetten, maar zoeken nog naar duidelijke handvatten.”
Andere redenen waarom ondernemers AI nog niet gerichter gebruiken voor hun business bleken onder meer: geen duidelijke strategie of structuur (41%), een gebrek aan kennis of opleiding (33%), twijfel over betrouwbaarheid en veiligheid (21%) en moeite met integratie in bestaande processen (21%).
Bevindingen
“Het zijn trouwens stuk voor stuk bevindingen die ik ook dagelijks hoor terugkomen bij de klanten die komen aankloppen bij Opmerkelijk, mijn bedrijf in strategische branding en klantbeleving. De genoemde uitdagingen lijken eerder praktisch van aard, maar onderliggend spelen vaak strategische elementen mee. Het probleem zit niet in een gebrek aan motivatie of mogelijkheden. Wat eigenaar-ondernemers nodig hebben, is een strategisch kader als leidraad om hun merkstrategie, klantgerichte communicatie en klantbeleving gemakkelijker waar te maken dankzij hun eigen expertise en de hulp van AI. Ook als je geen bataljon medewerkers of gigantische budgetten hebt klaarstaan”
De voorbije jaren verdiepte Katlijn zich in de relevante AI-toepassingen die eigenlijk elke ondernemer zou moeten leren kennen en zag ze al snel wat AI nu écht kon betekenen voor de ondernemers met wie ze samenwerkt. Die ontdekking bleek een gamechanger. Niet alleen voor Katlijn zelf, maar vooral ook voor haar klanten.
“De voorbije jaren bouwde ik mijn AI-expertise gaandeweg uit en bundelde ik mijn ervaringen in masterclasses en teamopleidingen rond GenAI (generatieve AI). Naast het onderzoek nam ik ook diepte-interviews af en voerde ik met honderden eigenaar-ondernemers uit diverse sectoren gesprekken over hun business. In mijn boek DriediMERKsioneel koppel ik deze inzichten aan concrete, strategische handvaten om met AI aan de slag te gaan.”
Grootse merken
“Ik vertaalde de uitdagingen van ondernemers naar drie dimensies: je merk sterker maken, je merk waarmaken en je merk groots maken. Drie dimensies die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ik vergelijk ze graag met de onderdelen van een sneaker. Daarbij staat de zool voor je merkidentiteit en -positionering, het schoenlichaam voor de mensen rondom je merk en de gaatjes en de veters voor de context waarin je onderneemt – denk maar aan trends, concurrenten en maatschappelijke evoluties.”
In het boek DriediMERKsioneel toont Katlijn de vele mogelijkheden van AI voor je merkstrategie en klantbeleving binnen je kmo of familiebedrijf. Zonder complexe technische uitleg, wél met hands-on suggesties en aanbevelingen om strategisch met AI aan de slag te gaan binnen je bedrijf.
“Ik breng wetenschappelijke studies en concrete inzichten over ondernemerschap samen met wat AI op het vlak van merkstrategie voor je bedrijf kan betekenen. Altijd vanuit de realiteit van kmo-ondernemers die misschien wel beperkte tijd en middelen hebben, maar daarom hun grote ambities niet aan de kant hoeven te schuiven.”
Haar vierde managementboek voor LannooCampus verschijnt vandaag.