Als leerling van de richting Mechanische Technieken aan het Spectrumcollege Beringen presenteerde Lunn Put uit Koersel begin juni met trots zijn eindproject aan een multidisciplinaire jury. Net als zijn medeleerlingen moest hij een project realiseren waarin hij zijn opgedane technische competenties maximaal kon tonen. Lunn, die in zijn vrije tijd kettingzagen reviseert, merkte dat er op de markt geen degelijk opspan hulpmiddel beschikbaar was dat compatibel is met verschillende merken. “Geen juiste tool te vinden? Dan maken we het gewoon zelf”, dacht Lunn. Een perfecte uitdaging voor een mechanisch technieker in opleiding.
Het motorblok van een kettingzaag is een zwaar geheel waaraan je idealiter vanuit verschillende hoeken aan kan werken, zonder het met één hand vast te houden. Uiteraard liefst in een ergonomische positie voor de mechanieker. Die kan het dan verder demonteren, het blok en de koelvinnen reinigen, de motor reviseren, het kanaal voor de kettingolie zuiver maken, de kettingspanner controleren, de luchtfilter reinigen of vervangen, het startmechanisme in orde brengen, enz. Hier zit heel wat techniek in één compact geheel samen!
Lunn startte met een gedetailleerd marktonderzoek en kwam geleidelijk tot een idee dat kan werken. Hij werkte het uit in 3D-ontwerpen, vertaalde die naar technische 2D-tekeningen, en produceerde vervolgens een volledig afgewerkt werkstuk in het atelier.
Verbluffend eenvoudige oplossing met verbluffende efficiëntie
Het resultaat is een ingenieus hulpmiddel waar op het blok van de kettingzaag gefixeerd kan worden en nadien flexibel gepositioneerd. Hiervoor zorgt een dikke draaibol waarop een smalle as gelast is. Die as draagt het eigenlijke opspan-stuk. Dat de bouten van de verschillende merken kettingzagen op een andere afstand van elkaar staan, is geen probleem voor het ontwerp van Lunn. Bovendien bedacht Lunn een veersysteem waardoor slechts één bout losgedraaid moet worden om de positie van het blok te wijzigen, zodat je er vanuit een andere hoek aan kan werken.
De tool is ontworpen voor professioneel gebruik: hij kan stevig worden bevestigd op een werkbank of in een bankschroef en het staal werd behandeld tegen roest.
Dit toont hoe grondig leerlingen in deze richting nadenken over functionaliteit, duurzaamheid en ergonomie.
Tijmen Joris, oud-leerling van de richting en nu bedrijfsleider, benadrukt dat dit eindproject alles bevat wat een mechanisch technieker nodig heeft: probleemoplossend denken, technisch tekenen, materiaalkennis, CNC-programmatie en -bewerking, functionele montage en afwerking.
“Elk aspect van het leertraject binnen Mechanische Technieken kwam hier samen in één project. Dit is een schoolvoorbeeld van de technische expertise die we in deze studierichting ontwikkelen,” aldus Joris. Lunn kreeg dan ook de welverdiende felicitaties van de jury. (foto's Patrick Cosemans)