Misschien stond je gisterenavond ook weer stil op weg naar huis. De files tussen Tessenderlo en Beringen zijn dagelijkse kost geworden. Dat stelt ook
VOKA Limburg.
"De afgelopen maand was een rampmaand voor de mobiliteit in onze provincie. Het waren allemaal losstaande berichten, maar Voka – Kamer van Koophandel bundelde ze, en legde ze langs de laatste studie van het Vlaams Verkeerscentrum ‘Verkeersindicatoren – Snelwegen Vlaanderen – 2016’ . Daarbij kwamen we tot een ontluisterende conclusie", vertelt
Johan Grauwels van VOKA.
De analyse van het Vlaams Verkeerscentrum rond de Vlaamse snelwegen is niet mals:
"Snelwegen met een beperkt aantal rijstroken vertonen een slechtere evolutie op vlak van hun verzadigingsgraad. De E313 Ranst-Lummen en de E314 worden hier expliciet benoemd.
In 2016 is slechts één nieuwe structurele file ontstaan, en dat is op de
E313 tussen Tessenderlo en Lummen, richting Luik. Waar er in 2014 enkel vertraging werd opgelopen door een eventueel ongeval, bedraagt de gemiddelde fileduur er in 2016 op werkdagen maar liefst 60 minuten! Ten opzichte van 2012 ligt de filezwaarte op de E313 richting Luik tijdens de avondspits 154% (!) hoger in 2016.
Dat kan tellen", lezen we op de website van VOKA Limburg.
"En de
voorgestelde spitsstroken blijken ook niet de mirakeloplossing op lange termijn te zijn. De studie toont immers aan dat spitsstroken een significante daling in verzadigingsgraad met zich meebrengen, maar dat deze verzadiging in de daaropvolgende jaren geleidelijk aan terug groeit. Een doekje voor het bloeden dus, maar geen structurele oplossing. Bovendien zien we een zeer hoge verzadigingsgraad (meer dan 10%) nabij het knooppunt in Lummen, en dit op beide snelwegen", zegt Grauwels nog.
Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Limburg: “Deze analyse op zich is al ontnuchterend. Over de autostrades kunnen we vanuit Limburg geen kant meer uit. Het is niet voor niets dat we samen met de sociale partners verenigd in SERR Limburg, al jaren ijveren voor een verbreding van de E313 en de E314. Maar ook het Limburgs openbaar vervoer deelt zwaar in de klappen. Wanneer we kijken naar de recente berichtgeving van De Lijn, Infrabel, de NMBS en de financiering van de Antwerpse Oosterweel, dan kunnen we alleen maar spreken over een cascade aan nefaste mobiliteitsbeslissingen voor onze provincie.”