Bilgin Bekdemir (Vooruit Beringen) stelde op de gemeenteraad een vraag rond de verkeersveiligheid rond scholen. Ook onafhankelijk raadslid Mike Corneille uitte zijn bezorgdheid over de veiligheid aan de scholen specifiek aan de Picardschool in Stal. Schepen van Verkeer Stijn Truyens (CD&V) gaf antwoord:
“Op 12 december 2024 werd door het College van burgemeester en schepenen de visie goedgekeurd rond de aanpak van de knelpunten die werden opgenomen in de schoolroutekaart. In deze visie werd aan de hand van enkele parameters (snelheid, ongevallen, aantal leerlingen en model split) een prioriteitenlijst opgemaakt voor de aanpak van knelpunten die zich bevinden op schoolroutes die opgenomen zijn op de schoolroutekaart. Er werden reeds 13 van die knelpunten aangepakt”, vertelt schepen van Verkeer Stijn Truyens (CD&V).
“De stad zal in 2026 een studie opstarten om een Visie Schoolomgeving te bekomen. Het doel hiervan is om alle schoolomgevingen in kaart te brengen en te onderzoeken welke maatregelen op welke locaties aangeraden zijn. Op basis hiervan zullen we als stad een prioriteitenlijst opstellen om zo vervolgens de gepaste maatregelen te kunnen nemen, aangepast aan elke schoolomgeving. De timing van de aanpassingen is mede afhankelijk van de grootte van de ingreep.
Dodelijk kruispunt
"Het kruispunt Koolmijnlaan x Laardijk x Twaalf Meilaan valt onder het beheer van de Vlaamse wegbeheerder AWV. Er is een onderzoek door AWV opgestart om het kruispunt op termijn veiliger te maken. De stad heeft recent nog geïnformeerd naar de stand van zaken in dit dossier. AWV heeft laten weten dat de politieke beleidskeuzes die op hoger niveau gemaakt zijn, ertoe leiden dat er momenteel geen budget voorzien is om dit kruispunt op korte termijn heraan te leggen. Als stad betreuren we dit uiteraard en blijven we vragende partij om dit kruispunt zo snel mogelijk aan te pakken", wist de schepen nog te vertellen.
"Er zijn wel enkele zogenaamde quick-wins gerealiseerd om op korte termijn het kruispunt beter te beveiligen. Dit zijn o.a. de bijkomende verdrijvingsvlakken om de aansluiting te vernauwen en de puntverlichting voor de oversteek Koolmijnlaan. Er is ook onderzocht om de vernauwing op een structurele manier uit te voeren, maar dit blijkt om verschillende redenen niet haalbaar. Via het kruispunt met de Zuidstraat dat 300 meter verder ligt, kunnen kinderen op een veilige manier oversteken met behulp van verkeerslichten. Via Beverlo-centrum kan men dan tot aan de school fietsen of wandelen. Afhankelijk van waar men komt, kan dit wel iets verder zijn in afstand", zei Truyens nog.
Voor de Picardschool in Stal had de schepen nog dit antwoord:
“Alle scholen die onze stad gecontacteerd hebben om de verkeerssituatie aan hun schoolpoort aan te kaarten, zijn door onze diensten ingelicht dat er een visie zal worden uitgewerkt rond verkeersveiligheid aan schoolomgevingen. Als stad willen we op die manier te werk gaan zodat aan elke schoolpoort de omgeving onderzocht kan worden en rekening houdend met de aanwezige elementen ook de juiste ingrepen kunnen worden uitgevoerd. In deze visie zal er meer duiding worden gegeven over de timing van deze ingrepen en de prioriteiten die we daarbij stellen".
Picard Stal
"Voor de Picard-school is deze opdracht extra uitdagend aangezien in de omgeving van de school verschillende functies (school, parochiezaal, sportzaal, kinderopvang en chiro) samenkomen die op vlak van mobiliteit op elkaar afgestemd moeten worden. De school is bovendien gelegen naast een verbindingsweg tussen Beringen en Stal, waardoor ook verkeersdoorstroming een belangrijk element vormt. Als stad zijn we geen voorstander om het grasveld, dat nu multifunctioneel gebruikt kan worden door zowel de school, chiro, kinderopvang, parochie, sporthal als buurt, om te vormen tot extra parkeerplaatsen. Bijkomende parkeerplaatsen zijn vaak goedbedoeld, maar dit creëert de illusie dat iedereen die met de auto komt een parkeerplaats zal hebben. Vaak zorgt dit net voor meer risico’s en gevaar voor alle weggebruikers in de omgeving".
"De communicatie met de scholen is altijd goed verlopen. Alle scholen zijn destijds nauw betrokken bij de opmaak van hun schoolroutekaart. Daarnaast zijn er waar mogelijk al kleinere of grotere maatregelen afgesproken met verschillende scholen, telkens in overeenstemming tussen onze stad en de politie. Bij reeds uitgevoerde maatregelen wordt ook echt een verbetering vastgesteld door alle partijen.
Als stad vinden we open communicatie erg belangrijk, daarom vinden we het jammer dat we tijdens de overlegmomenten die worden vernoemd, niet betrokken zijn geweest. Hoe dan ook blijven we als stad openstaan om te luisteren naar de bezorgdheden en verwachtingen van alle partijen.”