Van 1 tot en met 10 oktober vindt jaarlijks de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid plaats. Dan zetten tal van organisaties het belang van geestelijke gezondheid en veerkracht extra in de kijker onder het motto 'Samen Veerkrachtig'. Ook het Spectrumcollege zet zich gedurende het hele schooljaar in om de veerkracht van haar leerlingen te versterken. In de eerste graad wordt daarom het vak Life Skills ingericht. Hier ligt de klemtoon op leren leren, leren leven en leren kiezen. Drie vaardigheden die niet enkel belangrijk zijn tijdens de schoolcarrière van de leerling, maar ook in het dagelijkse leven.
De lessen focussen op aspecten zoals respectvol omgaan met anderen, weten wat veerkracht is en hoe je die van jezelf kan aanspreken, stilstaan bij je eigen talenten en sterktes, en omgaan met diversiteit.
Ondersteuning leerkrachten
Ook zorgt het Spectrumcollege voor ondersteuning van haar leerkrachten zodat zij leerlingen op hun beurt kunnen ondersteunen in het versterken van hun veerkracht. Zo wordt de Bounceopleiding aangeboden, een driedaagse opleiding verzorgd door Arktos vzw, waarbij leerkrachten kapstokken en methodieken krijgen aangereikt om hun leerlingen veerkrachtiger te maken en hun kritisch denken te stimuleren.
Algemeen coördinerend directeur Eva Kuijpers: “We vinden het als school niet alleen belangrijk om onze leerlingen tools aan te reiken waarmee ze hun veerkracht kunnen versterken, maar ook om onze leerkrachten hierin te ondersteunen. Dat de Bounceopleiding altijd snel volzet is, toont aan dat onze leerkrachten de leerlingen niet alleen vakspecifieke kennis bij willen brengen, maar ook enorm geëngageerd zijn om hun mentaal welzijn te versterken.”
Veerkrachtige leerlingen
“Veerkrachtige leerkrachten leiden veerkrachtige leerlingen op”, vult pedagogisch coördinerend directeur Tine Bos aan. “Van beginnende leerkrachten horen we vaak dat aanvangsbegeleiders en collega’s zoveel verschil maken in het competentiegevoel en de veerkracht van nieuwe leerkrachten. Daar zijn we erg trots op. Bovendien denken we samen na om ook elkaars veerkracht structureel te versterken wanneer iets op school een diepe indruk nalaat op personeelsleden. Want ook dan willen we er ten volle voor elkaar zijn.”
Daarnaast monitort het Spectrumcollege veerkracht en welbevinden van leerkrachten ook cyclisch via de WELLBE bevraging. Personeels- en vakbondsafgevaardigden nemen de krachten en adviezen daarin steeds met de betrokken directies ter harte. Hieruit blijkt dat aandacht voor veerkracht bij de personeelsleden geen overbodige luxe is. Zij gaven namelijk aan dat veerkracht en welbevinden een belangrijke plaats mag innemen in het professionaliseringsbeleid van de school.