Vanavond treedt de Hamontse klarinettist
Roeland Hendrix (foto) in het Rialto Theatre van de Georgia State University in Atlanta (VS) op met het Amerikaanse, nog jonge top strijkkwartet Vega Quartet. Ze brengen daar de Noord-Amerikaanse première van het klarinetkwintet van Piet Swerts uit Tongeren. En morgen geeft Roeland aan dezelfde universiteit een zg.
masterclass, waarvoor tientallen klarinetstudenten uit heel Amerika naar Atlanta komen. De belangstelling voor die masterclass was zo groot dat nog eens tientallen studenten moesten worden geweigerd. Nadien reist de Hamontenaar door naar New York waar hij werd uitgenodigd op het
hoofdkantoor van een belangrijke rietenproducent (RICO), die hem
o.m. vroeg een videoshoot te houden.
Riet is belangrijk in een klarinet: de klarinettist zet zijn boventanden op het mondstuk en zijn onderlip tegen het riet dat tegen het mondstuk aan gebonden of geklemd is. Door lucht tussen het mondstuk en het riet door te blazen gaat het riet trillen. De lipspanning bepaalt hoeveel vrijheid het riet daarvoor krijgt. Dat heeft invloed op de toonhoogte en de klankkleur. De trilling van het riet zet de lucht in de klarinet ook in beweging, waardoor er geluid (en hopelijk muziek) gemaakt wordt.
Roeland Hendrix is in zijn vak niet de minste. Hij is solist en klarinetsolo van het Nationaal Orkest van België, stond op diverse belangrijke podia en won verschillende prijzen. Later dit seizoen zal hij een 10-daagse masterclass geven in het Japanse Kitakiushu. Vorig jaar werd de cd, waarop Roeland het werk van Piet Swerts speelt, bij de “KLARA-Muziekprijzen” verkozen als beste Vlaamse productie van het jaar. Vlak hierna kreeg de cd de Caeciliaprijs als “beste Belgische cd van het jaar”. Die prijs werd uitgereikt door de Vereniging van Belgische Muziekpers.