Eén zaterdagvoormiddag per maand krijg je stilaan een vertrouwd beeld te zien in de Lommelse bibliotheek: een groep enthousiaste kinderen die geconcentreerd achter laptops zit, gefocust op kleurrijke blokkencodes. Dat was vandaag ook het geval. Geen saaie lessen of droge theorie, maar pure creativiteit en speels leren. Dat is CoderDojo Lommel, waar jongeren vanaf 7 jaar maandelijks gratis kunnen kennismaken met programmeren en digitale technologie.
De sessies worden gedragen door
drie geëngageerde vrijwilligers: Vanessa, Odiel en Yvonne. Zij begeleiden al twee tot drie jaar lang kinderen in het ontdekken van de digitale wereld. “Bij ons draait het niet om punten of presteren,” vertelt Vanessa. “We willen kinderen laten ervaren dat programmeren leuk is, dat je met code echt iets kunt creëren. En dat fouten maken erbij hoort, daar leer je juist van.”
De kinderen werken met de kindvriendelijke programmeertaal 'Scratch'. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie met blokkencodes. Alles gebeurt online, dus je hoeft niets te installeren, en voorkennis is absoluut niet nodig. Kinderen werken zelfstandig of samen met een ouder of coach, en krijgen de ruimte om te experimenteren met hun eigen ideeën. “We hebben boekjes waarin echt volledige spelletjes stap voor stap uitgelegd staan. Ze kunnen dit doen of zelf dingen maken.”
Voor
Wout (7,
foto 1 onder) was het zijn eerste keer bij CoderDojo. Samen met zijn papa stapte hij nieuwsgierig de bib binnen. Even later zat hij al met een grote glimlach achter een laptop, druk bezig met een spel waarin je een vallende appel moet opvangen. “Ik vind het heel leuk!” zei hij enthousiast.
Wat het moment extra mooi maakte, was hoe
Gust Merket (13,
foto boven en foto 2 onder) zich spontaan bij hem zette om te helpen. Gust is al twee à drie jaar trouwe deelnemer aan CoderDojo en weet uit ervaring hoe fijn het is om ondersteund te worden. “Ik vind het echt leuk om anderen te helpen,” zegt hij. “Er zijn hier zoveel verschillende dingen om te doen en te leren, voor iedereen is er wel iets.” Gust ontwikkelt zelf momenteel een project met Move Motor, waarbij hij een klein autootje programmeert dat kan bewegen. Op school volgde hij eerder al het Grensverleggers-project, waar hij kennismaakte met Python, en hij volgt nu ook de masterclass Coding. “Programmeren is echt mijn ding.”
Sem De Bont (10,
foto's 3 en 4 onder) is nog zo’n enthousiaste deelnemer. Hij komt nu vier maanden naar CoderDojo in de bib. “Ik heb Flapy Bird gemaakt, mijn eigen spel. Daar heeft de coach een boekje van gemaakt!” zegt hij trots. Zijn spel – een variatie op het bekende Flappy Bird – is nu zelfs een voorbeeldproject geworden voor andere kinderen. Ondertussen werkt Sem alweer aan een nieuw spel. “Je kunt hier echt alles maken wat je wil,” zegt hij.
Ook
Jesse Apers (8,
foto 5 onder) is goed ingeburgerd. Hij komt al voor de vijfde keer meedoen. “Het is leuk omdat je zelf mag kiezen wat je maakt, en ik leer elke keer iets nieuws,” vertelt hij. Jesse wisselt af tussen de voorbeeldprojecten en eigen creatieve ideeën.
Wat opvalt tijdens een sessie CoderDojo, is de ontspannen en tegelijk leergierige sfeer. Kinderen zitten niet stil te wachten op instructies, maar zijn actief bezig: ze klikken, slepen, testen, lachen en helpen elkaar. De begeleiders circuleren rustig tussen de deelnemers, geven tips of stellen vragen die hen aanzetten tot zelf nadenken. Het is een plek waar leren en plezier moeiteloos samengaan.