...daarvoor moet je naar de Adelberg, want vanaf vanavond tot en met zondag 22 september stelt de jonge Lommelse fotografe
Finn Vermeer daar tentoon, met de expo
Furusato. Manu Bloemen, curator van de galerij CC De Adelberg, was zo onder de indruk van haar eindwerk toen Finn hem vroeg dat even samen te bekijken dat hij haar prompt uitnodigde om een expo te houden in de galerij.
Finn studeerde audio-visuele vorming aan het PIKOH in Hasselt, een ASO-richting met veel praktijk in film en fotografie, en stelt in de Adelberg haar eindwerk tentoon waarin zij de
Japanse en de Vlaamse cultuur dichter bij elkaar brengt. In haar foto’s vind je zowel elementen uit Tokio terug als uit Kattenbos in haar geboortestad Lommel. Zij maakte de foto’s op een traditionele manier met een analoog fototoestel, een Chinon
(foto 2 onder), en met een vast 50 mm objectief omdat dit voor haar de meest authentieke weergave is van haar zoektocht naar culturele identiteit - naar háár identiteit - met minimale inbreuk op de werkelijkheid. Voor haar was dit dé manier waarop ze het meest controle had over het resultaat. Ze gebruikte achteraf ook weinig tot geen manipulaties, zoals Photoshop. De beelden zijn puur, op het moment zelf gemaakt, een echte weergave van de werkelijkheid.
Furusato, de naam van de expo, betekent letterlijk
geboortestad. Deze term wordt in Japan ook gebruikt om te verwijzen naar een plaats waar je hart naar verlangt of waar je goede herinneringen aan hebt, maar niet direct naartoe kan. Zo omschrijft het woord haar
connectie met zowel België als Japan.
Ze maakte gebruik van
double exposure of dubbele belichting met analoge filmrolletjes. Ze werkte voor dit project met drie filmrolletjes, een van 36 foto's, een van 24 en een van 27 foto's, belachelijk weinig naar de normen van de moderne digitale fotografie en een hele uitdaging in analoge fotografie. Eerst fotografeerde ze beelden ondersteboven in Kattenbos, het bos waar ze als kind vaak kwam en nu nog altijd dikwijls wandelt. Ondersteboven omdat dit aspect van haar identiteit een beetje ondersteboven staat. Vervolgens draaide ze de belichte filmrolletjes terug - met de nodige expertise en ervaring wist ze hoe het precies moest - en belichtte ze opnieuw in Tokio. Op voorhand had ze natuurlijk al heel wat geëxperimenteerd op wat het beste werkt en wat minder goed. In Lommel zocht ze in het bos naar donkere schaduwpartijen, in Japan 's avonds naar licht, wat heel speciale en verrassende resultaten oplevert. Zelfs al vind je dat de foto ondersteboven beter tot zijn recht komt kan dat best.
Een deel van de expo bestaat ook uit stillevens waar Finn zich richtte op
kleuren en abstracte figuren. Ze fotografeerde door een caleidoscoop met als onderwerp origami kraanvogels in de Belgische natuur.
De expo is
gratis te bezoeken in de galerij van CC De Adelberg tot en met zondag 22 september tijdens de openingsuren van de balie. Finn is zelf aanwezig op weekenddagen en woensdagen van 10u-17u.
(Foto's Lieve De Bleser)