"In het centrum zijn geen winkels meer, ik ga daar niet meer winkelen", een verzuchting bij veel mensen. Maar daar zou je je wel eens in kunnen vergissen! Akkoord, er is veel leegstand, maar in Lommel centrum zijn toch ook nog heel wat winkels, en vele daarvan worden al jaren uitgebaat door enthousiaste winkeluitbaters die jouw bezoekje meer dan waard zijn. En daar schenken we bij Internetgazet Lommel graag meer aandacht aan, vooral dan aan het persoonlijke verhaal.
In de Kerkstraat vind je Impulls, een kleine maar knusse winkel met mooie damesmode. Al bijna 35 jaar runt Ine Indekeu met hart en ziel haar modewinkel. Moeten we er nog bijvertellen dat ze het supergraag doet?
In november 1991 begon Ine met haar winkel, aangestoken door haar man. Een
carrièreswitch, want ze werkte in Nederland bij de ANWB. Ze startte zonder groot plan, maar met veel goesting om er iets van te maken. “Het was eigenlijk een beetje aftasten,” vertelt ze, “kijken of de klanten mij leuk vonden en of ik het zelf wel graag deed.” Al snel bleek dat het klikte, zowel met de klanten als met de modewereld.
Ine is van Eindhoven, met Belgische ouders, maar de winkel vond uiteindelijk zijn thuis in Lommel waar ze nu ook al lang woont. “Mijn man had in Nederland een winkel die ook herenmode verkocht. Hier in Lommel ben ik ook met herenmode gestart, maar ik voelde dat mijn hart meer bij damesmode lag. Ik had een kleine winkel op het Einderpad omdat er, toen ik begon, gewoon geen plaats was in de Kerkstraat. Maar toen na zo'n 2,5 jaar de kans kwam om hier in de Kerkstraat een grotere winkel te starten, met meer ruimte en meer passage, heb ik die gegrepen.” Sindsdien is de zaak een vaste waarde in het centrum. Niet supergroot, maar knus en met een
mooie collectie damesmode.
Doorheen de jaren veranderden de merken en de collecties. Waar ze begon met een jongere stijl, evolueerde de winkel mee naar damesmode in het middelhoogsegment, met een sterke focus op
Belgische labels zoals Xandres, Senso en Gigue, en de betere broekenmerken. “Ik vind het belangrijk dat een broek meteen goed zit. Dat een vrouw niet tien modellen hoeft te passen voor ze eentje vindt die werkt. Het moet kloppen vanaf het eerste moment, dan hebben ze meteen goeie zin.”
Wat Ine drijft, zijn niet enkel de kleren, maar vooral de mensen. Veel van haar klanten kent ze al tientallen jaren. Sommigen kwamen als tiener binnen en keren nog altijd terug. “Ik spreek eigenlijk niet meer van klanten, maar van
klantvriendinnen. Zo zijn er klanten die soms spontaan binnenkomen met een lekker kopje koffie, en dan gaan we zitten aan de tafel hier centraal in de winkel. Heerlijk toch!” zegt ze met een glimlach. Het persoonlijke contact en de warme band maken haar winkel uniek. “Het gaat niet alleen om verkopen, maar om luisteren, babbelen, er zijn voor elkaar. Dat groeit vanzelf als mensen zo lang bij je komen.”
Ondanks de opkomst van online shoppen en de uitdagingen in de modewereld, blijft Ine optimistisch. “Soms is het frustrerend dat ik bepaalde stukken niet kan nabestellen, terwijl klanten ze wel nog online kunnen vinden. Maar ik heb geleerd om dat te aanvaarden. Het belangrijkste is dat ik nog altijd met plezier mijn winkel openhoud. Ik heb alle crisissen meegemaakt in 35 jaar, en we staan er nog altijd.”
Een vaste waarde in de winkel zijn ook de
retouches. Broeken inkorten, mouwen aanpassen, iets innemen, kleine dingen die het verschil maken. “Het moet haalbaar blijven, maar ik vind dat je klanten daarin moet ondersteunen. Het model van een kledingstuk moet kloppen, ook als het wat vermaakt wordt.”
In haar eentje staat Ine er nooit helemaal voor. Ze werkt wel altijd samen met iemand via een uitzendbureau. Want een winkel draaiende houden is meer dan enkel kleren verkopen. De deur moet openblijven, ook als ze zelf ziek of even weg is. Toch blijft het voor haar vooral een
passie, geen verplichting. “Ik zeg altijd: de winkel moet geen winkeltje spelen, hij moet echt léven.”
Wat Ine misschien het meest typeert, is haar
openheid. “Mensen vertellen mij alles,” lacht ze. “In het begin dacht ik dat het kwam omdat ik van buiten Lommel ben en misschien makkelijker praat. Maar nu weet ik: het zit gewoon in mij. Ik luister graag. En dat vertrouwen van klanten. Dat maakt dit werk zo bijzonder.”