In de komende twee jaar wordt
een stuk van de ring richting Lommel-Werkplaatsen - de N769 - afgesloten voor testen met bus
en auto
(foto boven). Het gaat dan om testen die uitgevoerd worden door ingenieurs van Flanders' DRIVE. Ze willen nagaan in hoeverre de batterijen van elektrische auto's en autobussen
draadloos kunnen opgeladen worden via inductie. Een en ander werd vandaag bekendgemaakt in aanwezigheid van minister van Innovatie Ingrid Lieten
(foto's onder).
Het nieuwe oplaadconcept laat toe, elektrische voertuigen draadloos op te laden via onzichtbare
lussen in het wegdek. De energieoverdracht vindt plaats door middel van elektromagnetische inductie - cfr. inductiekookplaten. De figuur hieronder toont de werking van dit oplaadconcept. Lussen in het wegdek ontvangen energie van het elektriciteitsnet. Een lus in het wegdek zendt energie uit van zodra een geïdentificeerd voertuig over de lus rijdt of op de lus stilstaat. Een
pick-up in het voertuig ontvangt de energie om hiermee rechtstreeks het voertuig aan te drijven of om de batterij van het voertuig op te laden.
Elektrische voertuigen kunnen snel en efficiënt opladen op publieke parkings die met deze technologie uitgerust zijn, zonder dat de bestuurder met dikke stroomkabels aan de slag moet. Daarnaast kan men in de eigen garage laden via
een inductieve laadmat.Bovendien kunnen elektrische voertuigen al rijdend worden opgeladen. Hierdoor kunnen ze een grotere afstand afleggen en kan de batterij optimaal worden gedimensioneerd. Men verwacht dat dit in eerste instantie concrete toepassingen zal opleveren voor het openbaar vervoer.
Bij de studie naar dit nieuwe concept speelt Flanders' DRIVE een grote rol. Het onderzoeksinstituut, dat bij de testbaan van Ford is gevestigd, werkt samen met universiteiten en gespecialiseerde ondernemingen.
(Foto's Robert Boons)