Vanavond vond er opnieuw een info-participatievergadering plaats in verband met de heraanleg van het Dorp. De verschillende studie- en ontwerpbureaus hebben op basis van de vorige bijeenkomst én de bijeenkomsten van de werkgroep een aantal scenario's voorgesteld, ook rekening houdend met het nieuwe mobiliteitsplan voor onze stad, dat op dit ogenblik in zijn eindfase zit. Er werden verschillende modellen voorgesteld in het Kapittelhof, maar er was er toch één met een duidelijke voorkeur vanwege de ontwerpers én dat op het eerste zicht ook vrij gedragen werd door een meerderheid van de aanwezigen. In dit voorontwerp zou de Kerkstraat verkeersarm blijven zoals nu, maar zou er extra worden ingezet om het doorgaand verkeer eruit te verbannen. Zo zou de Lepelstraat (stuk dat nu éénrichting is) een 'terrassenstraat' worden en volledig verkeersvrij, zou je nog wél rond het Marktplein kunnen rijden, maar niet meer de Vreyshorring kunnen oprijden. Je zou het Dorp enkel nog kunnen uitrijden via Einderpad. De Vreyshorring zou dan terug éénrichting worden, enkel inrijden richting Dorp, en het stuk Molsekiezel tussen linksaf achter De Kroon en Tuincafé zou dan ook verkeersvrij worden. Je kan dan in die optie ook vanuit de Molsekiezel niet meer het centrum in.
Let wel... dit is één van de mogelijke scenario's die vanavond werden voorgesteld, maar aangezien net dit voorstel volledig uit de doeken werd gedaan en er ook specifiek werd bij verteld dat dit idee de absolute voorkeur wegdroeg van de ontwerpers én van de werkgroep, mogen we ervan uitgaan dat er ook op dit idee gaat verder gewerkt worden.
Na de presentatie kregen de aanwezigen nog de mogelijkheid om vragen te stellen, opmerkingen te geven of ideeën te spuien. En zo kwam er o.a. de vraag naar de parkeermogelijkheden voor CC en UGC, waarop werd geantwoord dat nu ook al parkings aan Huis van de Stad niet veraf zijn, en dat met de nieuwe ontwikkeling naast Tuinhotel er extra parkeerplaatsen zouden komen. De vraag naar betere signalisatie voor de bezoekers naar o.a. CC en UGC toe werd eveneens positief beantwoord. Ook op de gevaarlijke situaties op de Stadslaan werd nogmaals teruggekomen. Hierop werd geantwoord dat de verdere aanleg van deze Laan in fases zal gebeuren, en dat de bedoeling is overal een vrijliggend fietspad te realiseren. Kortelings zou trouwens een eerste deel volledig gerealiseerd worden nl. stuk Sleutelstraat - Adelberg. Voor de vele andere gevaarlijke kruispunten worden er momenteel ook oplossingen, al zijn ze dan voorlopig, gezocht. Verder kwamen er vragen naar méér groen in het straatbeeld in het centrum, een opmerking om de Vreyshorring toch tweerichting te houden, en ook nog een vraag om parkeerplaatsen te realiseren OP het marktplein i.p.v. langs de straat, maar dit laatste idee kon op weinig respons rekenen. En daarmee zat deze infoavond erop, met als planning een voorontwerp in augustus, een definitief plan op de gemeenteraad eind 2018 en start van de werken dan voorjaar 2019.