In de Soeverein heeft burgemeester Vanvelthoven deze voormiddag het nieuwe logo
(zie afbeelding) en de nieuwe slagzin van Lommel onthuld. Die slagzin wordt:
Lommel, pure energie. Tegelijk werd een citymarketingplan voorgesteld dat Lommel op de kaart moet zetten in Vlaanderen, België en onze buurlanden. De Lommelse visie op de toekomst steunt voor een groot gedeelte op schone technologie, een aangename woonomgeving en
ondernemingszin.
En Lommel is wel héél ambitieus. Hieronder enkele krachtlijnen:
- Aangroei van de Lommelse bevolking van 32.000 nu tot 45 à 50.000;
- Lommel als glasstad verder uitbouwen met als prominente rol hierin ‘Het Glazen Huis’;
- Lommel moet nog verder durven gaan op het pad als dé architectuurstad bij uitstek: hedendaagse architectuur zowel voor openbare als privé moet het uithangbord worden;
- Eén van de architecturale paradepaardjes, De Soeverein, moet ook inhoudelijk een betere en belangrijker taak krijgen op cultuur- en sportgebied;
- Het enorme sportgebied dat nu loopt vanaf het stadion van KVSK tot aan het kanaal wordt nog verder ontwikkeld: er komt nog een tennishal, een jeugdvoetbalcentrum, en ook ‘iets’ i.v.m. wellness;
- Van natuurstad naar natuur+stad: Lommel heeft nu reeds het grootste bos van Vlaanderen, dit moet verder gepromoot en benadrukt worden;
- Aantrekken van nieuwe bedrijven: waar Lommel vroeger vooral erg vervuilende bedrijven op haar grondgebied had, is er nu enkel nog plaats voor vernieuwende, innoverende en ‘propere’ bedrijven.
- De noord-zuid verbinding, die 30 jaar geleden nog de stroom van noord naar zuid had moeten kanaliseren, moet nu in de omgekeerde richting gaan: mensen vanuit de gehele provincie aantrekken naar Lommel om hier te komen werken, winkelen en ontspannen;
- Meer aandacht besteden aan de zwakke weggebruikers in het centrum en vooral ook een degelijk parkeerbeleid ontwikkelen, met zeker ook nieuwe parkeergelegenheden.
De inhoud van het plan kan door de inwoners worden geraadpleegd in het stadhuis.