Verschillende punten van de gemeenteraad gingen dinsdag vlot door de stemming, maar bij het dossier ‘Veilige schoolomgeving – pakket 2’ volgde een uitgebreide bespreking. Schepen van Mobiliteit Sofie Mertens gaf toelichting bij de ingrepen die in diverse schoolomgevingen worden uitgevoerd. De stad kiest bewust voor herkenbaarheid in alle schoolzones: octopuspalen, wegmarkeringen, verlichte zebrapaden, versmallingen en waar nodig blindengeleidende tegels. En overal wordt er extra vergroend.
Het gaat om volgende scholen: - De Speling – Kloosterstraat
- De Speling – Eltenbos
- Basisschool Lommel-West (Godfried Bomansstraat)
- Basisschool Balu (Torenstraat)
- Basisschool XCL Stapsgewijs (Buntstraat)
- Buurtschool de Klimtoren (Stortstraat)
In 2027 komt Basisschool Den Heuvel aan de beurt, problemen met de waterhuishouding zorgden voor uitstel.
Waarom alles tegelijk?
Volgens Sofie Mertens kost het totale pakket iets meer dan 1,3 miljoen euro. De Vlaamse overheid voorziet een subsidie van 200.000 euro, op voorwaarde dat tien schoolomgevingen binnen hetzelfde kalenderjaar worden aangepakt.
“We kregen reeds de vraag waarom er overal tegelijkertijd gewerkt wordt, dat was dus de reden”, aldus schepen Sofie Mertens.
Kris Verduyckt merkte op dat zijn partij destijds kritiek gaf op die gelijktijdige uitvoering van de werken, en dat toen vanuit het stadsbestuur gemeld werd dat dit een bewuste keuze was omdat de aannemer dan goedkoper was. Sofie merkte op dat het een én-én verhaal is.
Kris vroeg verder door naar twee eerder aangekondigde ingrepen aan Balu:
1. De aankoop van grond voor een extra fietsverbinding naar de Balu-school, zodat leerlingen de Lutlommelse Kiezel niet twee keer te moeten oversteken. Zijn die plannen er nog steeds?
2. Het verplaatsen van verkeersproblemen zorgt voor een grotere drukte aan de kruising Driehoekstraat-Lutlommel. Zijn er plannen om die situatie te verbeteren?
Sofie beloofde het antwoord op die vragen schriftelijk aan de fractie van Kris Verduyckt te bezorgen, zij gaat zich verder bevragen bij de bevoegde diensten.
Burgemeester Bob Nijs wees Kris op het bredere kader: “Het mobiliteitsplan wordt volgend jaar vernieuwd. Nieuwe inzichten moeten mee in dat verhaal, zeker aan drukke punten zoals de Driehoekstraat.”
Bob meende dat er inzake die extra fietsverbinding naar de Balu-school nog enkele onteigeningen dienden te gebeuren.
Kris Verduyckt merkte verder op dat het mobiliteitsplan al zeven jaar niet werd geactualiseerd.
“De volgende gemeenteraad zal het over de centen gaan, maar ik hoop dat we begin volgend jaar eindelijk eens kunnen praten over dat mobiliteitsplan.”
Bob Nijs benadrukte dat de “afwerking van de Rondweg” bepalend blijft voor de toekomstige verkeerscirculatie.
“De toekomst van de mobiliteit in Lommel valt én staat met de afwerking van de Rondweg.”
Toegankelijkheid en veiligheid
Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) juichte de aandacht voor blindengeleidetegels toe, maar vroeg of doe bij eerdere projecten ook werd voorzien. Volgens de burgemeester werden die elementen wél opgenomen in de vernieuwde ontwerpen.
Ersin wees ook op de gevaarlijke situatie aan Mudakkers, waar zwaar verkeer tijdens de breng- en haalmomenten passeert. “De aannemer mocht dat absoluut niet,” reageerde Nijs. “Er is al geverbaliseerd en hij is opnieuw op zijn plichten gewezen.”
Marc Faes