In een persmededeling roept de N-VA het stadsbestuur op om het verkeerskwaliteitsplan terug te draaien en het huiswerk opnieuw te doen. "Nu kan
het nog," aldus Peter Luykx.
Uit de mededeling blijkt dat de N-VA niet te spreken is over het verkeerskwaliteitsplan van de stad. Niet alleen startte het onverwacht en chaotisch, ook de nazorg sleept na vier maanden nog steeds aan, aldus de mededeling. "Zo worden vandaag nog steeds wegmarkeringen bijgeschilderd en voorrangsborden bijgeplaatst. De verkeerslichten in de Leopoldlaan - die volgens de stad een essentieel onderdeel waren van het verkeersplan - staan er tot op vandaag niet."
Volgens de N-VA is sindsdien niet de hoeveelheid verkeer in het centrum verminderd, alleen het parcours is veranderd. "Niet het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd, wel de bezoekers die in Lommel willen shoppen. De lokale middenstand klaagt dat haar winkels niet bereikbaar zijn. De files zijn niet opgelost doch enkel verplaatst. Nu sta je stil in de Hoevenstraat, Astridlaan, Leopoldlaan èn de Stationsstraat. Op piekmomenten schuif je in Lommel nog altijd aan in de file. Sneller of eenvoudig op uw bestemming? Vergeet het. De automobilist rijdt verloren in een doolhof van éénrichtingsverkeer en maakt nodeloze omwegen en extra kilometers. De onduidelijke bewegwijzering en het ontbreken van belangrijke parkeerpools, leidt tot een stijging van het 'zoekverkeer' in en rondom het stadscentrum. Fietsers en voetgangers worden geconfronteerd met onveilige verkeerssituaties. De leefbaarheid voor de bewoners aan de stadslaan is dramatisch verslechterd."
Tijdens de recente gemeenteraad deelde schepen Verduyckt mee dat hij nu bezig is met een selectieprocedure om een bureau aan te duiden dat hen zal begeleiden om de parkeerproblematiek aan te pakken. Peter Luykx: “Dit had vooraf moeten gebeuren. Eerst het startschot geven voor verkeer en dan pas de vraag stellen hoe we het parkeerprobleem oplossen, is de kar voor het paard spannen.”