Het stadsbestuur wil in de toekomst niet alleen de auto bannen uit de Kerkstraat en het Dorp, maar ook de fietser. Dat blijkt uit het fietsbeleidsplan, dat vanavond - als onderdeel van het mobiliteitsplan - op de agenda staat van de gemeenteraad. In het mobiliteitsplan staat immers te lezen dat de functionele fietsroute via de Kerkstraat en Dorp gesupprimeerd wordt en vervangen door een route via Einderpad. Het toekomstige verkeersvrije karakter van de winkelas Kerkstraat - Dorp en dientengevolge "flaneergedrag" van het winkelpubliek wordt niet verenigbaar geacht met fietsverkeer.
Dat zou betekenen dat men in de toekomst geen rondje Dorp meer zal kunnen doen met de fiets, om bijvoorbeeld bij bakker, groenteboer en slager langs te gaan. Maar ook om even een terrasje te doen is de fiets een dankbaar en efficiënt vervoermiddel.
Desgevraagd zegt fractieleider Jan Bouly van oppositiepartij CD&V dit een "onbegrijpelijke" maatregel te vinden: "In de beleidsverklaring van het schepencollege was alleen sprake van het autoluw maken van het centrum. In het Infoblad van de stad van maart 2009 luidde het nog dat de fiets en het openbaar vervoer een prominente plaats krijgen in het centrum." Volgens CD&V is er geen enkele aanleiding om de fietser uit het centrum te bannen. "Wat met mensen die niet ver kunnen lopen?" aldus Bouly. "In zoverre een fietser hinderlijk kan zijn voor een voetganger, zijn er wel mogelijkheden om hieraan te verhelpen. Maar de fietser bannen uit het centrum van Lommel is geen goede maatregel, zeker niet wanneer de auto ook uit het centrum gebannen wordt."