"In het centrum zijn geen winkels meer, ik ga daar niet meer winkelen", een verzuchting bij veel mensen. Maar daar zou je je wel eens in kunnen vergissen! Akkoord, er is veel leegstand, maar in Lommel centrum zijn toch ook nog heel wat winkels, en vele daarvan worden al jaren uitgebaat door enthousiaste winkeluitbaters die jouw bezoekje meer dan waard zijn. En daar schenken we bij Internetgazet Lommel graag meer aandacht aan, vooral dan aan het persoonlijke verhaal.
Wie bij Stico in de Kerkstraat binnenstapt, wordt vaak begroet door twee vertrouwde gezichten: Peggy en Patrice. Al jaren vormen zij samen het kloppende hart van de winkel.
De samenwerking tussen beide dames is hecht en vanzelfsprekend. “We vullen elkaar perfect aan,” zegt Peggy. “Zij is liever op de werkvloer bezig, ik pak graag de bestellingen op. Zo loopt alles gesmeerd.”
Peggy werkt er inmiddels 22 jaar, Patrice 19. Ze zagen de winkel – die al meer dan vijftig jaar bestaat maar eerst op de Molsekiezel lag – veranderen, maar de kern bleef hetzelfde: een plek waar klanten terechtkunnen voor
degelijke kwaliteitsproducten, van ondergoed, pyjama's en beddengoed tot handdoeken, badmatten en plaids. “Mensen komen hier omdat ze weten dat we goeie producten hebben en hen goed helpen,” vertelt Patrice. “Online bestellen kan iedereen, maar bij ons krijg je nog service en persoonlijk advies.”
De geschiedenis van Stico gaat ver terug, zelfs tot de tijd dat de oprichter met een koffer vol waren langs de deuren trok. Inmiddels is de winkel onderdeel van een
kleine, bescheiden keten met vestigingen in Bocholt, Lanaken en Lommel. Bocholt is de grootste winkel, Lanaken de mooiste, maar de winkel in de Kerkstraat voelt nog altijd als een buurtwinkel waar alles gewoon netjes is. “We doen hier eigenlijk alles zelf,” zegt Peggy. “Van bestellingen plaatsen en de winkel inrichten tot alles klaarleggen voor de etalagiste. Alleen de etalage inrichten doen we niet zelf. Maar al die variatie maakt het werk wel afwisselend en leuk.”
Hoewel het publiek de laatste jaren vergrijst en de concurrentie van online verkoop voelbaar is, blijven Peggy en Patrice positief. “De jongeren komen minder vaak binnen,” zegt Patrice. “Maar zodra ze wat ouder worden, zoeken ze toch weer kwaliteit, en dan weten ze ons te vinden.” Sommige producten trekken nog altijd een trouwe klantenkring, zoals matrasbeschermers en hoeslakens, en zeker
zakdoeken van stof. “Misschien ouderwets, maar mensen komen er speciaal voor, want je vindt dat nergens meer” lacht Peggy.
Stress op het werk kennen ze niet. “We hebben een fantastische baas en veel vrijheid,” zegt Patrice. “Het is
zalig werken en we voelen ons gewaardeerd. Niet alleen door de baas, maar ook door de klanten. En dat merk je ook: klanten komen niet alleen voor de spullen, maar ook voor de sfeer. Hier nemen we nog de tijd voor een praatje.” “En dat contact met de mensen vind ik zeer belangrijk, dat heb ik echt nodig”, vult Peggy aan. Alleen missen de dames hun zaterdag. Vroeger werkten ze die dag samen, nu niet meer en moet het overleg via de telefoon of een app gebeuren.
In een wereld waar winkels alsmaar onpersoonlijker worden, blijven Peggy en Patrice trouw aan hun manier van werken. Met hun ervaring, vakkennis en oprechte interesse maken ze Stico in de Kerkstraat tot veel meer dan zomaar een winkel.