Remko D. uit Lommel is de winnaar van een goedgevulde winkelkar na afloop van de sociale campagne ‘
Win een winkelkar!’ van
Vlaams Belang. Met de actie wilde de partij de voorbije weken de druk op de koopkracht van de Vlamingen onder de aandacht brengen.
Deelnemen aan de wedstrijd was eenvoudig: deelnemers moesten de totale waarde van de producten in een winkelkar inschatten en een schiftingsvraag beantwoorden. De inhoud van de winkelkar bleek net iets meer dan 295 euro te hebben gekost. Remko’s antwoorden zaten het dichtst bij de juiste oplossing, waardoor hij als winnaar uit de bus kwam.
De cheque ter waarde van de winkelkar werd overhandigd door Michiel Awouters. Aansluitend kon Remko bij Lommelse handelaars een winkelkar naar eigen keuze vullen.
Volgens Awouters illustreert de actie een bredere maatschappelijke bezorgdheid. “Dat een volle winkelkar vandaag geen vanzelfsprekendheid meer is, blijft een pijnlijk signaal van hoe verkeerd het huidige beleid zit,” stelt hij. Tijdens gesprekken in heel Vlaanderen hoorde de partij gelijkaardige verhalen van mensen die steeds vaker moeten rekenen, schrappen en besparen om rond te komen.
Met het afronden van de campagne wil Vlaams Belang naar eigen zeggen een duidelijk signaal geven. De partij pleit voor maatregelen die de koopkracht versterken, zoals btw-verlagingen op basisproducten, lagere lasten en hogere nettolonen. (Toon Vranken)