Naar aanleiding van de mededeling van N-VA-fractieleider Peter Luykx in verband met de mogelijke komst van rallycrosswedstrijden naar Lommel zegt schepen van sport Walter Cremers dat de N-VA "hier op een niet correcte wijze een verkeerde perceptie (probeert) te creëren." Cremers: "N-VA haalt belangrijke punten uit zijn context. De provincie heeft in het Structuurplan Limburg het terrein in Lommel aangeduid als toeristisch recreatief knooppunt type 2A. Hierdoor krijgt Lommel op toeristisch recreatief vlak uitzonderlijke ontwikkelingsmogelijkheden. Dit betekent onder andere dat er plaats is voor uitbreiding, ook in functie van andere gemotoriseerde sporten. De rallycross was vragende partij en richtte zich dan ook in eerste instantie tot de provincie. Het provinciebestuur heeft hierop een overleg met het stadsbestuur en de betrokken verenigingen opgestart. Het stadsbestuur heeft, gelet op de grote publieksaantrekkende wedstrijden van de rallycross, geoordeeld om de mogelijke uitbreiding ernstig te laten onderzoeken. De stad koos er voor om grondig te werk gaan en sprak een strengere werkwijze af dan deze die in de wet voorzien is.
"Eerst werd een haalbaarheidsstudie uitgevoerd die voor de helft werd betaald door de provincie en voor de helft door de stad. Alle betrokken partijen: motorcross, rally, provincie en stadsbestuur werden van in het begin bij deze procedure betrokken. Na grondig overleg omtrent de resultaten van deze studie werd met instemming van alle actoren besloten een M.E.R. (Milieu Effectenrapport) op te starten. Deze wordt door de provincie betaald. Er werden door het stadsbestuur duidelijke voorwaarden gesteld, namelijk dat via een M.E.R. de gevolgen voor de omgeving degelijk worden onderzocht en dat de motorcross op geen enkele wijze beperkt zou worden ten opzichte van haar huidige werking. Indien de motorcross beperkt zou worden, zal de uitbreiding niet worden toegelaten. Trouwens, vandaag werkt het stadsbestuur heel hard om de Grote Prijs MX1 en MX2 opnieuw naar Lommel te halen."
"Het is duidelijk dat de stad een win-win situatie beoogt en geen enkel nadeel van de exploitatie van de motorcross zal toestaan," zegt de schepen. "Hierover werd met de VZW van het motorcrossterrein ruim overlegd. De VZW stemde onder deze voorwaarden in met een mogelijke uitbreiding. Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan zal uiteindelijk pas worden opgestart wanneer de resultaten van de MER duidelijk aangeven dat de motorcross geen nadelen heeft ten opzichte van de huidige exploitatie. Ook hier worden de kosten gedragen door de provincie.
"De houding van N-VA is onbegrijpelijk en insinueert hoge studiekosten terwijl de stad hierin slechts minimaal tussenkomt. N-VA suggereert dat de organisatie van de Grote Prijs in het gedrang komt, terwijl juist dankzij dit stadsbestuur de Grote Prijs in Lommel werd georganiseerd, wat zeker niet de verdienste van de N-VA is. De toekomstige organisatie van de Grote Prijs komt niet in het gedrang. Integendeel, het park zal wat uitrusting van infrastructuur betreft groeien en meer mogelijkheden krijgen."