Sinds de verkeerssituatie in het stadscentrum op 18 juni ingrijpend
veranderd werd - een ingreep die niet iedereen gelukkig maakte, om het maar eens zacht uit te drukken - heeft het stadsbestuur volgens schepen van mobiliteit Kris Verduyckt de nieuwe verkeerssituatie regelmatig geëvalueerd. Enkele aanpassingen aan het oorspronkelijke plan moeten de verkeersleefbaarheid op
de stadslaan en de bereikbaarheid van het centrum nu verbeteren, zegt hij.
* Een effectieve snelheidsbeperking van 50km/u op de Stadslaan is nodig om de veiligheid te garanderen. Nieuwe oplichtende snelheidsborden, extra wegmarkeringen en signalisatieborden gaan de automobilisten aan de maximaal toegelaten snelheid herinneren. De politie voert er regelmatig snelheidscontroles uit.
* Het stadsbestuur gaat fietssuggestiestroken laten aanbrengen in de Kapelstraat, de Koning Albertlaan en de Astridlaan. De aanbestedingsprocedure wordt eerstdaags gestart. Nieuwe oversteekplaatsen voor voetgangers zorgen er vanaf begin november voor dat voetgangers de weg veilig kunnen kruisen. De oversteekplaatsen komen alvast op het kruispunt van de Klachtloopstraat en
de Donkerstraat en aan de kruising van de Koning Albertlaan en de Kloosterstraat. Op basis van bijkomende voetgangerstellingen worden nog meer mogelijkheden bekeken.
* Parkeren: er is duidelijk nood aan bijkomende signalisatie, zeker naar de verschillende parkings. In de toekomst volgen nieuwe richtingaanwijzers naar de parkings. De nieuwe signalisatie is al aanbesteed.
Deze maand stelt de stad bovendien een studiebureau aan om de parkeerproblematiek in Lommel grondig te onderzoeken. Is de aanleg van een ondergrondse parking nodig en mogelijk? Hoe realiseren we comfortabele parkeermogelijkheden voor bewoners?
* Volgens de schepen moet het verkeerskwaliteitsplan de (be)leefkwaliteit van het
stadscentrum verbeteren. "Het is een eerste belangrijke stap naar een vlot bereikbaar, maar autoarmer centrum. Het plan is een onderdeel van de mobiliteitsinspanningen die de stad levert om wonen, werken, winkelen, ontspannen en verplaatsen op het volledige grondgebied beter op elkaar af
te stemmen. De stad evalueert het verkeerskwaliteitsplan permanent. Dat doet het op basis van onder meer verkeerstechnische en mobiliteitsinformatie. Daarnaast houdt de stad ook vinger aan de pols bij de bevolking. Zo vormen enkele bewoners, handelaars, horeca-uitbaters en schooldirecties in de klankbordgroep een regelmatig doorgeefluik voor informatie van en naar het stadsbestuur en een
toetssteen voor initiatieven en aanpassingen. De stad houdt eveneens kleinschalige informatiemomenten. Op 7 oktober werden bewoners van de Kapelstraat, de Koning Albertlaan en de Astridlaan geïnformeerd over concrete initiatieven in hun straten."