Na enkele weken van verbouwingswerken is de Carrefour Market Alma in het centrum van Lommel weer helemaal open. Een frisse inrichting, nieuwe verlichting, bredere gangen en een vernieuwd atelier voor bereide gerechten moeten de winkel opnieuw doen aansluiten bij de noden van vandaag. Wij spraken met Stefan Daems, sinds maart de nieuwe manager van de supermarkt.
Internetgazet: Wat is er precies veranderd in de winkel?
Stefan Daems: “Eigenlijk is zowat alles vernieuwd. De winkel was wat donker en dat hebben we aangepakt: er is veel meer licht en ruimte gecreëerd. De gangen zijn breder gemaakt, zodat klanten zich vlotter kunnen bewegen – ook met rollators of kinderwagens. Het voelt allemaal veel opener aan, en dat merken we aan de reacties van de klanten: iedereen vindt het ruimer en aangenamer winkelen.”
Internetgazet: Jullie hebben ook een nieuw atelier?
Daems: “Klopt. We hebben nu een eigen ‘Atelier Hervé’ waar we zelf bereide gerechten maken: pizza’s, pasta’s, stoofvlees, koude schotels, broodjes... Alles wordt hier ter plekke bereid. Elke week voorzien we ook een kleine stunt of actie – iets extra’s voor onze klanten. We willen echt inzetten op versheid. Carrefour Market Alma wil de versmarkt in het centrum van Lommel zijn.”
Internetgazet: De winkel heeft een lange geschiedenis. Weet je van wanneer ze dateert?
Daems: “Van 1963. We zijn een van de oudste supermarkten in het centrum. Oorspronkelijk was dit een Alma-supermarkt, een samenwerkingsverband van zelfstandige winkels in onder meer Lommel, Geel en Mol. Later werd het een GB, en ondertussen zijn we al jaren onder de vlag van Carrefour actief.”
Internetgazet: Jij bent hier sinds kort manager, maar je kent de sector goed?
Daems: “Ik werk al 29 jaar in de retail, altijd bij Carrefour. Ik stond onder meer in Mol en Heusden. Sinds maart dit jaar ben ik in Lommel aan de slag – dicht bij huis, en dat maakt het nog aangenamer. Het verschil met vroeger is dat we nu een franchisewinkel zijn, dus eigendom van een zelfstandige ondernemer. Dat betekent meer lokale verankering en vrijheid om in te spelen op wat onze klanten willen.”
Internetgazet: Hoe groot is het team hier?
Daems: “We tellen ongeveer dertig medewerkers, inclusief een aantal flexi-jobbers. Personeel vinden is niet eenvoudig, zeker in een stad als Lommel waar veel jongeren op kot zitten of in fabrieken en horeca werken. Bovendien gaan binnen anderhalf jaar verschillende medewerkers met pensioen, dus we zijn nu al bezig met opvolging en opleiding.”
Internetgazet: Je noemde daarnet ‘meer lokale verankering’. Hoe vertaalt zich dat concreet?
Daems: “We werken steeds meer met lokale producten. Zo hebben we al samenwerkingen met lokale leveranciers. Klanten appreciëren dat enorm. Ook bij vlees werken we met lokale kwaliteit – ons stoofvlees komt bijvoorbeeld van Jo Herbots. Mensen betalen liever iets meer voor een product waarvan ze weten dat het goed is.”
Internetgazet: De supermarktsector is sterk veranderd de laatste jaren. Wat merk je vooral?
Daems: “De klant verwacht meer service en persoonlijk contact. Zeker in het centrum is dat belangrijk. Onze klanten willen niet het gevoel hebben dat ze een nummer zijn. Een praatje aan de kassa, een bekend gezicht in de winkel – dat maakt het verschil. En natuurlijk moet het assortiment mee-evolueren. We hebben bijvoorbeeld ook Nederlandse producten toegevoegd, en onze bakkerij is sterk uitgebreid. Daar is elke ochtend een stormloop voor.”
Internetgazet: Hoe ziet een werkdag eruit voor een winkelmanager?
Daems: “Vroeg! We starten hier al om zes uur. De beenhouwerij en de bakkerij moeten dan al draaien. Als manager spring ik overal bij: als er gaten in de planning zijn, vul ik die op. En het werk stopt niet als ik naar huis ga: mails, bestellingen, afspraken met leveranciers... Dat hoort erbij. Maar met de jaren leer je relativeren. Ik werk nu bijna dertig jaar in de sector, en vroeger was het altijd maar rennen. Nu weet ik: je hebt een plan B nodig, en soms ook een plan C. Flexibiliteit is alles.”
Internetgazet: Wat hoop je dat klanten vooral voelen als ze binnenkomen?
Daems: “Dat ze welkom zijn. Dat ze merken dat er opnieuw licht, ruimte en leven in de winkel zit. We willen dat de Carrefour Market Alma opnieuw het vertrouwde gezicht van het centrum is – een plek waar je niet alleen boodschappen doet, maar ook mensen ontmoet.”