Overpelt
Inge Molemans uit Overpelt promoveerde gisteren aan de universiteit van Antwerpen tot
doctor in de taalkunde. Van harte gefeliciteerd! De titel van haar doctoraatsverhandeling was
Sounds like babbling. A longitudinal investigation of aspects of the prelexical speech repertoire in young children acquiring Dutch: normally hearing children and children with a cochlear implant.Inge analyseerde m.a.w. de ‘brabbels’ van baby’s (tussen 6 en 24 maanden) en vergeleek hierbij normaal horende met gehoorgestoorde kinderen. Haar onderzoek is van belang voor de beslissing tot het operatief inplanten van een zogenaamd ‘
cochleair implantaat’ bij ernstig gehoorgestoorde kinderen. Baby's met ernstig gehoorverlies hebben het immers moeilijk om hun spraak te ontwikkelen en lopen op heel jonge leeftijd al achterstand op. Een implantaat kan die achterstand echter beperken, zo blijkt uit het onderzoek. "Eigenlijk komt de belangrijkste periode van de spraakklankontwikkeling vóór de eerste echte woordjes, wanneer baby's onverstaanbare klanken en hun typische gebrabbel produceren", zegt Inge. Dan al is er bij kinderen met ernstig gehoorverlies een merkbare achterstand ten opzichte van hun horende leeftijdsgenootjes. "Ze brabbelen niet op elf maanden en gebruiken kortere en minder complexe uitingen."
Om doofgeboren baby's ook toegang tot geluid te geven, krijgen ze vaak een cochleair implant: een elektronisch hoorapparaat dat het gehoor gedeeltelijk herstelt. Maar is zo'n implantaat genoeg opdat de baby - die nog niet kan spreken - ook gesproken taal zou ontwikkelen? Uit de vergelijking van klanktontwikkelingen bij horende en
doofgeboren baby's met een implantaat bleek dat de achterstand in de brabbelfase wel blijft bestaan, maar dat al na enkele maanden met het implantaat jonge peuters hun achterstand in hoog tempo inhalen. "Op tweejarige leeftijd is het verschil met kinderen zonder gehoorproblemen bijna volledig verdwenen", aldus Inge. Ook kinderen met een cochleair implant hebben dan de mogelijkheid om in sneltempo Nederlandse woorden te verwerven.