Neerpelt
Niels Lagrange reed vorige zondag een berensterke wedstrijd tijdens de 24 Uren van Zolder, zijn eerste wedstrijd in de categorie GT3. Wij dachten dat hij niet sneller kon dan zijn 12de plaats, maar hij
mocht niet sneller om motor en wagen te sparen. Daarom zijn eigen verhaal: “De Viper is amper te vergelijken met de BMW Z4. Hij heeft niet alleen een pak méér power en koppel, hij rijdt ook comfortabeler. De Z4 heeft door het ontbreken van vleugels en andere aerodynamische onderdelen minder
downforce. Daardoor heeft hij een overstuurd karakter en rijdt hij agressiever. De wedstrijden die ik met de Z4 bij G&A Racing reed waren dan ook een ideale leerschool om de stap te zetten richting GT3. Tijdens de 24 Uren van Zolder heb ik de Viper dan ook uitgebreid leren kennen. Maar door de aard van de wedstrijd heb ik nog niet de limieten kunnen aftasten.
Om het benzineverbruik te beperken en de remmen te sparen mochten we niet onder de 1’40” duiken. Ik heb me daar perfect aan gehouden en ben éénmaal richting 1’39” gegaan. Ik voel echter dat er nog véél meer inzit. De teamleiding had ons ook gevraagd om
de versnellingsbak niet teveel te belasten, waardoor we altijd in derde en vierde versnelling reden. Dit was mogelijk door het hoge koppel van de motor. Indien we in de korte situaties naar de tweede versnelling schakelen ben ik zeker dat ik makkelijk nog een tweetal seconden kan winnen”.
De Daikin-Viper waarin Niels Lagrange het zitje deelde met Alexandra Van de Velde, Stephanie Boden en Eric De Doncker had allerlei problemen en stond bijna vier uur in de pits... Niels: “Spijtig dat het niet vlotte zoals verwacht. De piloten reden nochtans een prima wedstrijd en iedereen hield zich aan de afspraken. Maar door problemen met de benzinepomp, vuile benzine en een cilinder die het telkens liet afweten, konden we geen vuist maken tegen de concurrentie en zakten we naar de 15de plaats algemeen. Op het laatst kon ik nog twee plaatsen goedmaken, maar méér zat er niet in. Zonder al die tegenslag hadden we makkelijk een plaats binnen de top 10 behaald. Ondanks alles heb ik me reuze geamuseerd en kon ik tijdens de wedstrijd de wagen beter leren kennen. Ook voor het team heb ik niets dan lof. Ze hebben zich uit de naad gewerkt om de problemen telkens op te lossen. Voor de rest van het seizoen zou ik graag de resterende wedstrijden afwerken bij A+ Racing. Momenteel timmeren we aan een oplossing en mogelijk zal Tom Van de Plas zijn zitje afstaan de komende wedstrijd in Francorchamps. Maar dat is nog niet helemaal zeker. In ieder geval sta ik te popelen om met de Viper een sprintrace over 125 minuten te rijden”, aldus de Neerpeltse autoracebelofte.