UPDATE De lokale politie HANO gaat in de komende maanden veel aandacht besteden aan
het probleem dat vrachtwagens opleveren die in de woonzone geparkeerd staan. Vrachtwagenchauffeurs gaan een preventiefolder
(foto) krijgen en ook bedrijven en/of vrachtwageneigenaars zullen worden aangeschreven. Volgens korpschef Paul Claes van de politiezone HANO leidt het parkeren van vrachtwagens in woongebieden vaak tot
verkeersonveilige situaties of tot overlast en - bijgevolg - tot klachten van buurtbewoners. De vrachtwagenbestuurders zijn er zich dikwijls niet van bewust dat ze overlast of onveiligheid veroorzaken.
In het najaar zal de actie worden geëvalueerd en zal worden nagegaan of de geleverde inspanningen ook concrete resultaten hebben opgeleverd.
UPDATE "Ik begrijp, als
internationaal trucker, de grieven van de mensen maar vraag bij deze of ze ook eens begrip voor ons willen opbrengen," mailt Jos Mortelmans. "Een truck is nu eenmaal een groot ding, dat stop je niet in je binnenzak, en we moeten het ergens parkeren. Daarbij gebruiken we deze truck om te zorgen voor ieders bevoorrading; we halen of brengen gebruiksgoederen in heel Europa, door weer en wind, sneeuw of mist, zodat iedereen in de winkels kan kopen waar hij zin in heeft. Bedenk: zonder ons en onze vrachtwagen zou het er niet zijn. Of zou elkeen zijn wijntje zelf moeten gaan halen in Frankrijk of Italie, zijn nieuwe TV in een container in de haven moeten gaan zoeken of de grondstoffen voor wat hij wil kopen ergens diep in Duitsland of Oostenrijk moeten gaan halen en ze naar de fabrikant brengen. Onze trucks rijden niet leeg of voor het plezier rond en nog minder om de autobestuurders te gaan hinderen. We zijn nu eenmaal wettelijk uitgerust met een snelheidsbegrenzer en kunnen niet sneller, zou ook niet veilig zijn.
Bovendien zit er voor veel geld aan apparatuur in die trucks, dat door ons zelf bekostigd is. En daarom parkeren we in ons (feitelijk veel te korte) weekend niet graag op een afgelegen en onbewaakte plaats. Dat is toch begrijpelijk? Daarbij kan je die apparatuur niet eventjes snel uit- en weer inbouwen.
Bovendien brengen we onze was ook graag naar moeder de vrouw en laden we onze mondvoorraad ook graag in de cabine, zonder voor elke wissewas op en neer te moeten rijden, of een halve dag heen en weer te sjouwen.
Denk eraan: zonder transport staat alles stil, ligt heel Europa binnen de week “op zijn gat” en zijn de winkels leeg. En ik kan nu al voorspellen dat we door de vele, soms belachelijke regeltjes, al doodmoe getergd zijn. Steeds luider worden de stemmen op een algemene chauffeursstaking te organiseren! Zelfs een klein kind weet wat voor rampzalige gevolgen dit voor iedereen, ook de klagers, zal hebben.
Wij truckers
vragen slechts een klein beetje begrip voor onze leefomstandigheden. En is het echt zo erg als er in het weekend langs de straatkant een truck geparkeerd staat ? Misschien zit je nieuwe TV er wel in!"